Een week vol zonneschijn! - Reisverslag uit Frederiksberg, Denemarken van Sofie Eijk - WaarBenJij.nu Een week vol zonneschijn! - Reisverslag uit Frederiksberg, Denemarken van Sofie Eijk - WaarBenJij.nu

Een week vol zonneschijn!

Blijf op de hoogte en volg Sofie

19 Mei 2013 | Denemarken, Frederiksberg

Lieve Allemaal,

Vorig weekend heb ik echte oud Hollandse appeltaart voor mijn gezin gebakken. Het was voor Jakob en Kirstine de eerste keer dat ze een appeltaart met een ruitjespatroon bovenop aten. Iedereen vond hem lekker, zelfs Thomas, die eigenlijk niet zo van taart houd. Hier in Denemarken eten ze trouwens vaak (zoetige) crème fresh inplaats van slagroom, omdat het wat frisser smaakt.

Op dinsdag ging ik samen met Clara en Andreas naar Kongens Have, maar omdat we allemaal best hongerig waren bleven we niet te lang, en gingen we naar Nørrebro om sawarma en falaffel te eten. We waren toen in de buurt van het huis van Clara’s vader, dus gingen we daar nog even gauw heen. Ik moest namelijk op tijd thuis zijn omdat ik die avond ging helpen bij een voorlichtingsavond voor toekomstige gastgezinnen. Het was best gezellig bij Clara, dus we waren helemaal de tijd vergeten! Gelukkig was Kirsten, die me kwam ophalen ook wat te laat. Ze hebben hier ook een beetje een probleem met gastgezinnen vinden, er kwam namelijk maar één stel! Kirsten hield haar presentatie, terwijl ik met Laura en Molly de taart opat. Dat zijn twee andere uitwisselingsstudenten die in januari zijn gekomen. We vertelden ook nog wat over ons jaar hier, en ik kwam erachter dat in Denemarken de gezinnen niet hun eigen uitwisselingsstudent mogen kiezen, maar dat ze worden gematched met een, en alleen een paar voorkeuren kunnen aangeven.

Deze week had ik ook van veel vakken al de laatste les! Ze hebben hier een beetje een ander toetssysteem dan in Nederland, want we horen komende woensdag in welke vakken we examen moeten doen. We hebben 4 schriftelijke examens, en 3 mondelinge. Ik doe mee met de examens Engels en wiskunde. Maar we hebben al te horen gekregen dat we die niet schriftelijk hebben, omdat we anders te weinig voorbereidingstijd zouden hebben, omdat de examens al een halve week na de bekendmaking zijn! Nu word het dus nog afwachten of ik mondeling Engels en wiskunde moet doen!

Met onze laatste geschiedenisles ging over slavernij, en we moesten de afgelopen weken een soort debat/rechtszaak voorbereiden, die zogenaamd een paar honderd jaar geleden afspeelde. We moesten onze argumenten ook baseren op de zienswijze van destijds. De docent kwam het lokaal in met een hoed op, en een koffer vol verkleed kleren in haar hand. Omdat het zulk stralend weer was hadden we de les buiten. Ik zat in de groep die tegen de afschaffing van slavernij was, maar omdat ik geen rol had gekregen om te spelen, was ik publiek. Een paar mensen hadden goede leuzen gemaakt, vóór en tegen slavernij. Zoals ‘’slaver er gaver’’ (slaven zijn cadeautjes) of ‘’sort hud, sort sjæl’’ (zwarte huid, zwarte ziel). De slogans tegen slavernij herinner ik me eigenlijk niet meer zo goed... In elk geval was het best grappig, en verbazingwekkend genoeg won mijn groep! De argumenten tegen slavernij waren veel sterker (wij hadden vooral de bijbel en een rare Franse filosoof), maar op de een of andere manier leek onze groep veel meer voorbereid en zelfverzekerder omdat we minder de discussie aan gingen met de experts van de andere groep.

Het volgende uur hadden we ook onze laatste les ‘’Oldtidskunstskab’’ (Over de tijd van de Oude Klassieken). Bijna niemand van de klas hoeft hiervoor examen te doen, en zij mochten daarom buiten in de stralende zon ‘’rondbal’’ spelen. Een typisch Deense, makkelijke versie van softbal. Ik had het al eens gespeeld op mijn welkomskamp in augustus, en eerst speelden we 6 tegen 6, maar eigenlijk waren de teams iets te klein. Er was ook een andere klas buiten, en toen de rest van onze klas en de docent ook naar buiten kwam speelden we tegen die andere klas. Die andere klas was helaas een sportklas, en we stonden de hèle tijd in het veld, omdat we zo slecht waren in vangen. Onze docent speelde ook mee, en ze was de enige die echt fanatiek was, wat eigenlijk wel heel grappig was!

Door opeens de hele middag in de zon te zitten, was ik wel een beetje verbrand opeens! Maar ’s Avonds waren we weer op school, en kwam ik erachter dat ik in elk geval niet de enige uit mijn klas was! We waren die avond op school omdat er een filmfestival was op school. De klassen die het vak Media afsluiten hadden een eindproductie gemaakt. De 10 beste films werden bekeken, en omdat wij de enige Media klas waren die het vak niet dit jaar afsloten, moesten wij het festival organiseren. Er kwamen niet echt veel mensen, maar de films waren eigenlijk beter dan ik had verwacht. Het was wel een beetje jammer dat in bijna alle films iemand werd vermoord. Een film vond ik eigenlijk wel heel erg leuk gemaakt, hij heet ‘’sukkerblomst’’ wat ‘’suikerbloem’’ betekend. Ik denk dat je hem ook wel kunt verstaan zonder Deens te verstaan: https://www.youtube.com/watch?v=4MJgU5KA9yM

Op vrijdag hadden we nog meer laatste-lessen, waar we ook taart en koekjes kregen. Verder moesten we aan onze AT-opdracht werken. Een soort onderzoeksverslag waarbij we 2 vakken moeten combineren met een zelfgekozen onderwerp. (We mogen kiezen uit Engels, wiskunde en maatschappijwetenschappen). Omdat ik nauwelijks MAW heb gehad, en niet zo’n held ben met statistieken doe ik vooral Engels. Mijne gaat over Facebook, ik mocht zelf kiezen of ik hem in het Engels of in het Deens wilde schrijven, en ik heb besloten om het toch maar in het Deens te doen, omdat dat binnenkort niet meer kan!

Vrijdagavond heb ik samen met Far en Mor een wandelingetje door Frederiksberg gemaakt, en hebben we een ijsje gehaald bij Paradis. Daarna hebben we thuis een Deense film gekeken, ‘’sorte kugler’’ (zwarte ballen). Gemaakt door een cabaretier, en ik vond het ook heel grappig! Dus als hij te vinden is met ondertitels, is het zeker een leuke film om te kijken!

Op zaterdag gingen we naar de 70ste verjaardag van een oom van mijn gastmoeder. We moesten eerst een uur tijden, en toen waren we op het feest. Er waren een heleboel mensen, ook veel mensen die elkaar alleen eens in de zoveel jaar op het verjaardagsfeest van die oom zien. Daarna was er een tafel indeling gemaakt, waar we een uitgebreide lunch kregen, met tussendoor steeds speeches van familieleden en goede vrienden. Het was rond de 27 graden buiten, en binnen was er geen zuchtje wind, waardoor het heel erg warm was! Toen we na een paar uur klaar waren met eten ging ik naar buiten, een speelde Jakob en ik met alle kinderen voetbal. ’s Avonds gingen we naar een zomerhuis dichtbij, waar we nog wat kletsten met iedereen, en daarna reden we weer naar Kopenhagen.

Alma, een vriendin van Krystal, had mij ook uitgenodigd voor haar verjaardag. Ik werd afgezet op het adres, en er waren nog niet echt veel mensen. Gelukkig kwamen ze gauw, en het was een leuk feest! Onderweg naar huis kwamen we een groep Italianen tegen, die graag naar het vliegveld wilde, maar de weg niet konden vinden. Ze spraken eigenlijk ook nauwelijks Engels, dus het was nog best een klus om ze uit te leggen dat ze de twééde metro moesten nemen. Toen ze het hadden begrepen waren ze zo blij, dat ze ook met me op de foto wilde! Toen ik thuis kwam, kwam ik de krantenbezorger tegen, en was het ook alweer bijna licht!

Op vrijdag was ik in de stad om een verjaardagscadeautje voor Thomas (mijn gastvader) te kopen, toen ik opeens Wilma tegenkwam! Ze is een uitwisselingsstudent uit Finland en woont in Jutland, maar had haar Finse ouders op bezoek, en was daarom in Kopenhagen. Op zondag smste ze me of ze misschien naar mijn huis kon komen, omdat haar ouders terug naar Finland waren, en dat Olivia, het meisje waarbij ze zou gaan logeren, opeens niet meer opnam! Ik ging die dag met Clara en Andreas naar het strand, en ze mocht wel mee komen. Thomas heeft via-via het telefoonnummer van Olivia’s moeder weten te bemachtigen, en toen we in de auto op weg naar het stand zaten, belde Olivia eindelijk op! De weg vinden naar het strand was nog best lastig, maar uiteindelijk waren we er. Op zaterdag was het nog heel erg warm, maar nu was het best heel koud. Daarom besloot ik om alleen even met mijn voeten te voelen, en geen duik te nemen. Daarna gingen we rustig aan weer naar huis, en Wilma ging naar Olivia.

’s Avonds kwam Camilla (mijn oude gastzus) hier, en vierden we Thomas’ verjaardag. Van Eva (gastmoeder) kreeg hij een reisje voor hun samen naar Wenen, van Camilla en Kirstine een parfum naar keuze, van mij hardloop sokken en van Jakob een soort liedjesboek, met allerlei liederen die belangrijk zijn voor de Deense cultuur. Daarna was hij er zo blij mee dat hij lekker ging zitten zingen, maar van de meeste kon hij de melodie niet meer herinneren!

Het was dus een drukke week, en voor volgende week staat er ook alweer een berg op de planning!

Liefs, Sofie.

  • 20 Mei 2013 - 07:52

    Bart Hubert:

    Sofie, heel veel succes met je examens Engels en Winskunde!
    Hoewel het thema misschien anders was, verbaast het mij niets dat in bijna al jullie Mediaklassenfilms iemand werd vermoord. Denemarken is inmiddels wereldwijd hofleverancier van de krimi. Gisterenavond ook weer eentje gezien op ARD. Overigens met veel plezier Denemarken terecht het songfestival zien winnen. Kopenhagen op z'n kop, ook wel weer eens leuk. Een wandelingetje door Frederiksberg, ik zie het helemaal voor me, verjaardagen + een vrolijk zonnetje, maar ook druk, je krijgt het komende week weer druk. Succes met alles namens onsdrie.
    Lgt, Bart

  • 20 Mei 2013 - 21:27

    Mor:

    Hej Sofie,

    lekker, 'n Hollandse appeltaart! Dat hoort ook echt bij jou, he? Volgens mij heb je aardig leren koken, bakken en taartjes eten dit jaar :-)

    Ik wist niet dat het in Denemarken óók zo lastig was om gastgezinnen te vinden. Wel goed dat je naar een voorlichting bent geweest. Bas en ik gaan nóg beter ons best doen om gezinnen te werven!

    Wat 'n gek idee dat de schoolweken er al bijna opzitten. Ik ben benieuwd hoe je examens gaan. Krijg je daar ook nog een certificaat voor? En heb je daarna dan vrij? Het filmpje vonden wij trouwens erg goed. Ik kijk er naar uit ook weer meer van dit soort dingen van jouw hand te zien.

    Leuk dat je een traditioneel Deens familiefeest hebt meegemaakt. Kon je de speeches ook verstaan?
    Je hebt een lekker vol programma. Geniet nog maar goed van je laatste Deense weken!

    xxx Saskia

  • 22 Mei 2013 - 20:49

    Saskia:

    Wa 'n leuke familiefoto! Echt vrolijk. En ziet je Deens 'ar'er Deens uit!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Frederiksberg

Sofie

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 47266

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2012 - 03 Juli 2013

Udveksling af året

Landen bezocht: