Sidste skoledag! - Reisverslag uit Frederiksberg, Denemarken van Sofie Eijk - WaarBenJij.nu Sidste skoledag! - Reisverslag uit Frederiksberg, Denemarken van Sofie Eijk - WaarBenJij.nu

Sidste skoledag!

Blijf op de hoogte en volg Sofie

26 Mei 2013 | Denemarken, Frederiksberg

Lieve Allemaal,

Deze week had ik mijn laatste lesdag! Het was eigenlijk gewoon zoals de andere lesdagen, we hadden een presentatie bij wiskunde waarbij we de stelling van Pythagoras moesten bewijzen, en ik snapte het beter dan Mille, waar ik het samen mee deed, dus ik legde vooral uit hoe het moest. Ik vond het wel leuk dat ik nu aan het einde van het schooljaar ook eindelijk écht iets kon bijdragen aan de les!

Die dag was ook het de laatste lesdag op Krystals school, en ik was uitgenodigd om ook te komen! Na school ging ik direct door naar de ''opwarming'' waar ze al lekker bezig waren met de drankspelletjes. Het verbaasd me nog steeds wel eens dat het zó normaal is dat ze zo vroeg op de dag al drinken! Ik heb nog wat meer van Krystals klasgenoten leren kennen, en ze zijn allemaal heel aardig! Het feest was ook wel leuk, maar eigenlijk waren er wat teveel mensen.

De afgelopen weken moesten we een AT-opgave maken. Dat is een soort werkstuk waarbij je verschillende vakken combineert en zelf een onderzoeksvraag mag verzinnen. Het lijkt dus een beetje op het Nederlandse profielwerkstuk, het enige verschil is dat we hier maar een maand de tijd voor hadden, en dat het verslag maximaal 5 pagina's mocht zijn! Het verslag telt verder ook niet mee, het is een voorbereiding voor de docenten tijdens je presentatie, waar je op beoordeeld word. Mijn klas moest een werkstuk maken over ''moderne technologieën'' en iedereen moest 2 vakken kiezen van Wiskunde, Engels en Samenleving. Maar omdat de Samenlevings docent een reis naar Afrika maakte, en de wiskunde docent het ook niet zo goed wist, had ik afgesproken dat ik alleen Engels erin hoefde te verwerken. Ik mocht mijn verslag ook in het Engels schrijven, maar Deens kan ik alleen in Denemarken, dus ik besloot eigenwijs te zijn, en het gewoon in het Deens te proberen! Dat ging eigenlijk nog best goed, al was het wel wat lastig soms!

Op donderdag was mijn presentatie, die was individueel, en gelukkig alleen voor twee docenten. Hoewel het helemaal niet uitmaakte wat voor een beoordeling ik kreeg, was ik toch heel erg zenuwachtig! Mijn presentatie ging best goed, ik had alleen de samenlevings docent een beetje op haar tenen getrapt omdat ik ''wetenschappelijk'' zei, in plaats van ''natuur wetenschappelijk'', want sociologisch was natuurlijk óók wetenschappelijk! Daarna moest ik naar de gang, en overlegden ze over mijn cijfer. Ik kreeg een 7, wat in het Nederlandse systeem alles tussen de 6,0 en 8,0 is. Ze vonden dat ik niet genoeg had beargumenteerd waarom mijn informatie relevant was voor mijn onderzoeksvraag, en waarom ik precies bepaalde onderzoeksmethoden had gekozen, maar ze vonden ook dat ik een goede, logische structuur had, en dat de informatie goed aansloot bij mijn vragen (ik had dus alleen niet goed genoeg beargumenteerd waarom). Verder waren ze heel positief, en vonden het ook heel goed dat ik het in het Deens had gemaakt!

Die avond had ik een presentatie van AFS, waarin ik moest vertellen over mijn jaar hier, en wat ik van Denemarken had geleerd. Ik wilde eigenlijk een filmpje maken, maar mijn computer met montageprogramma is kapot gegaan, dus heb ik een prezi met meer dan 50 foto's gemaakt, waar ik uiteindelijk ook best tevreden over ben! Ik had Krystal gevraagd mijn presentatie te filmen, maar dat was niet gelukt :(. Ik wil nog wel proberen om een filmpje te maken van mijn prezi waarbij ik mijn tekst gewoon inspreek, als dat is gelukt horen jullie het!

In Denemarken hebben ze een heel ander toetssyteem dan in Nederland. Er wordt namelijk door middel van loting bepaald in welke vakken je examen moet maken. Je kunt dus heel erg geluk hebben, of juist dikke pech. Op woensdag hoorde ik dat ik mondeling Engels en Wiskunde moet doen. Na die wiskunde presentatie die wel goed ging, ben ik niet zo bang voor dat examen, al vind ik het wel heel bijzonder dat ze hier mondeling wiskunde hebben, en voor Engels weet ik het allemaal nog niet zo... Maar dat zal vast ook wel goed komen!

Op zaterdag was ik alleen thuis met Kirstine, en we hebben lekker samen soep gegeten, en daarna hebben we Mamma Mia gekeken, en ijs gegeten. Ze gaat zelf volgend jaar met AFS naar Canada, en is heel erg benieuwd waar ze komt! Toen ze facebook aan het afstruinen was, vond ze op een facebookpagina opeens een foto van zichzelf, met haar tekstje vertaald naar het Frans! Ik hoop dat ze gauw hoort waar ze terecht komt!

Liefs, Sofie.

  • 27 Mei 2013 - 17:57

    Saskia:

    Hoi Sofie,
    Alweer zo'n leuke blog! Ik vind het echt knap van je dat je je presentatie in het Deens hebt gehouden. In het Nederlands is zoiets al behoorlijk lastig, dus: petje af! Wat een wetenschappelijke benadering, over onderzoeksmethoden en bronnen! Ik heb het idee dat ze hier meer accent leggen op je argumenten en of die kloppen. Maar een 7 is wel een mooi resultaat!
    Weet je al wanneer je de 2 mondelinge examens moet doen?

    Leuk dat je ook uitgenodigd was op de laatste dag van Krystal! Dat drinken overdag blijf ik ook bijzonder vinden...

    Ik zag op FB van AFS foto's staan van je eindpresentatie, met van dat grappige Deense commentaar. Je prezi was echt heel mooi!

    Gezellig dat je met Kirstine lekker hebt gegeten & film gekeken. Leuke foto ook (al duikt ze wel érg weg ;-) ) Best bijzonder, dat ze nu eerst die ervaring heeft met jou in huis en dat ze straks zelf weggaat.
    Bas en ik zijn intussen ook aan het proberen mensen enthousiast te maken voor AFS en gastgezin worden. We krijgen dan steevast de vraag of we zelf ook een student in huis nemen. Maar dat plekje wordt eerst nog even gevuld door onze eigen AFS'er :-)

    xxx Saskia.

  • 27 Mei 2013 - 20:09

    Daan:

    Heei Sofie!

    Toen ik zag dat er weer een blog was vond ik ineens dat de afgelopen best wel snel gegaan is! En daarom dacht ik, laat ik maar eventjes wat schrijven hier voor Sofie :).
    Ik vond het weer een hele leuke blog! Maar met de laatste schooldag en de presentatie voor AFS over je afgelopen jaar klinkt het wel echt dat het jaar er bijna op zit. En dat vind ik (en de rest van de Nederlandsers) heeeel leuk, want dan ben je weer hier! Maar ik vind het ook wel balen voor je dat dit avontuur dan weer bijna voorbij is. Ooh en wat ik dan ook bedenk, dan krijgen wij geen blogs meer van Sofie? Of ga je gewoon lekker door in Nederland, de Deense gewoonte's mee naar huis nemen :p.

    Ik vond de foto van jou en Kirstine trouwens vet grappig, zo'n blije Sofie en een Kirstine die niet op de foto wil. En ik vond de foto van de presentatie ook leuk, dat je jezelf beamert :).

    Alvast veel succes met je examens!

    Knuffel Daan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Frederiksberg

Sofie

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 391
Totaal aantal bezoekers 47269

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2012 - 03 Juli 2013

Udveksling af året

Landen bezocht: