Deense droom - Reisverslag uit Frederiksberg, Denemarken van Sofie Eijk - WaarBenJij.nu Deense droom - Reisverslag uit Frederiksberg, Denemarken van Sofie Eijk - WaarBenJij.nu

Deense droom

Blijf op de hoogte en volg Sofie

09 Mei 2013 | Denemarken, Frederiksberg

Lieve Allemaal,

Op dinsdag ochtend zat ik bij aderrijkskunde, en bedacht dat ik met terugwerkende kracht ben erg blij ben dat ik dat vak niet in mijn profiel had! Daarom keek ik stiekem even op mijn telefoon, en zag een foto van mijn zusjes met de Nederlandse vlag zag. Koninginnedag! We hebben hier niet eens vakantie, dus ik was het eigenlijk helemaal vergeten... Het was een beetje raar dat het zo'n belangrijke dag was in Nederland, en hier was er echt hélemaal niks. Een beetje jammer vond ik het wel, dat ik die leuke dag moest missen.

Maar de volgende dag, op 1 mei, was het ''dag van de werknemer'', en allerlei mensen met sociale beroepen kregen een vrije dag, of middag. Ook de docenten! Daarom waren we om 12 uur uit. Een traditie voor al die vrije scholieren is, om met zijn alle naar een park te gaan en lekker wat te drinken. Ik ging samen met Krystal en wat mensen van haar klas. Toen we bij het park aankwamen was het al helemaal gevuld met mensen, er waren een paar muziekoptredens. En oja, er waren ook nog een paar politieke partijen die campange voerde, daar komt de traditie namelijk vandaan. Dat ze naar dit park kwamen om op te komen voor hun rechten. Ik ging lekker in het gras zitten, ontmoete een paar vrienden van Krystals vrienden en besloot dat dit mijn vervanging was voor koninginnedag die ik moest missen in Nederland.

Omdat ik op woensdag Krystals schoolvriendinnen had ontmoet, werd ik voor vrijdagavond ook uitgenodigd om mee uit te gaan. Ze waren allemaal heel erg onder de indruk van mijn Deens, en vonden het heel knap, ze zijn gewend aan Krystal, die in bijna elke zin nog wel een Engels woord stopt. Dat vond ik wel leuk om te horen! Het was ook een gezellige avond, en ik was verbaasd hoe makkelijk de bijna-achttien jarige binnen konden komen!

Ik ben bezig met een AFS promotifilmpje, en Krystal heeft de hoofdrol. Omdat het me leuk leek om ook nog wat andere meningen te horen, hadden we een high-tea georganiseerd, zodat we een gezellige middag konden hebben, en ook nog wat intervieuws konden doen. Het was een beetje een domper, want 8 mensen hadden toegezegt te komen, en op de dag zelf kwam alleen Silvia. De andere zeiden op het laatste moment af, waren het vergeten, of lieten helemaal niks horen... ''Dat is een beetje die Zuid-Amerikaanse cultuur hea...' Ik ben blij dat ik daar niet heen ben, want ik denk dat ik er helemaal gek van zou worden! Verder was het wel een gezellige middag, en hebben we alle cakejes zelf op moeten eten :).

Ik merkte deze week ook dat ik soms in het Deens denk, omschakelen naar het Nederlands gaat nog wel makkelijk, maar naar het Engels kost het wat meer moeite. Het is me al heel vaak gevraagd of ik in het Deens denk, en of ik in het Deens droom. Want normaal als je in een taal droomt denk je er écht in! Maar ik droom meestal niet echt in een taal... Maar deze week droomde ik dat ik Deens praatte in mijn droom!!! :D

Op maandag hadden we een AFS meeting met alle uitwisselingsstudenten uit Absalon, Krystal, Laura, Molly en ik. We gingen pizza eten, en hadden het erover wat we aan onze familie gaven, wat we ervoor terug kregen en hoe we graag herinnerd wilde worden als we weg waren. Na de meeting zijn we nog met zijn vieren naar een grasveldje gegaan om wat te kletsen. Het was de eerste keer dat ik Molly ontmoette, ze is een verlegen, stil meisje uit Nieuw Zeeland.

Deze week probeerde de Deense docent een persoonsanalyse uit te leggen, en daarvoor gebruikte ze de school als voorbeeld. De klaslokalen symboliseerde wat je normaal van de school ziet, een nieuw gebouwde moderne leraren werkplek op zolder sympoliseerde de moraal en de kelder de donkere kant van een persoon, die je normaal niet gauw ziet. Het schoolgebouw is meer dan 50 jaar oud, en de kelder is bijna even groot als het schoolgebouw, er staan een heleboel oude spullen en ik vond het fantastisch! Allerlei oude spullen, en docenten die er spullen hebben gestald maar nooit meer hebben opgehaald, ik vond het heel interessant om al die oude spullen te bekijken, helaas moesten we toen weer terug naar de klas om de hoofdpersoon van het verhaal te analyseren.

Ik heb ook mijn tweede modultest gedaan in de Deense taalschool. Eigenlijk zou ik die al in maart hebben, maar toen kwam er een lockout waardoor de school een aantal weken gesloten was. Nu was het dan toch zo ver! Ik was niet echt zenuwachtig, omdat het allemaal best makkelijk voor me is. Ik zat samen met de andere van mijn klas, die allemaal wel heel erg zenuwachtig waren. Eerst hadden we luisteren, lezen en schrijven. We kregen steeds kleine opdrachtjes van 5 of 10 minuten, en we kregen een half uur om een e-mail van ongeveer 50 woorden te schrijven. Daarna moesten we met zijn tweeën tegelijk naar het mondelinge examen, we moesten een gesprekje met elkaar hebben en we moesten iets vertellen over een boek dat we hadden gelezen. Daarna kregen we meteen te horen of we waren geslaagd. Ik had bij alle onderdelen alle punten, dus ik was dik geslaagd! Nu mag ik naar het volgende niveau, maar ik denk dat ik nu stop met mijn Deense lessen. Want ik spreek al aardig Deens, (nog steeds niet perfect, en ik heb veel moeite met woorden als op, in, aan, van, naar, tegen... Omdat die bijna altijd nèt anders zijn dan in het Nederlands...) maar ik wil ook graag leuke dingen doen in mijn laatste weekjes hier in Denemarken!!!

Liefs, Sofie.

  • 09 Mei 2013 - 22:32

    Sofie:

    Hoi Sofie,

    Leuk zo'n oude kelder onder de school! Doet me een beetje denken aan de Kamer van Hoge Nood van Zweinstein.
    Plaats je ook nog een keer wat meer foto's van je nieuwe buurt en gezin?

    Liefs, Bas

  • 10 Mei 2013 - 10:58

    Saskia:

    Hee Soof,

    Ik vond aardrijkskunde juist 1 van de leukste vakken voor mijn examen! Maar ik was dan weer érg slecht in de vakken die jij in je profiel had...
    Koniginnedag was leuk & bijzonder dit jaar. Heb je daar in het Deense nieuws nog wat van meegekregen? Jij hebt natuurlijk wel weer Deense Koninginnedag meegemaakt!

    Ik zie jou al rondstruinen in die kelder, op zoek naar mooie oude spulletjes :-)

    Wat heb je het goed gedaan met je Deens les! Ik snap wel dat je nu gaat stoppen. Het zou we leuk zijn als je nog een beetje Deens blijft spreken als je weer terug bent. Mss. kun je nog wat skypen met je gastgezin of vrienden. Geniet maar lekker van je laatst stukje Denemarken!

    xxx Saskia

  • 10 Mei 2013 - 16:42

    Suze:

    Ik mis je zo erg! Ik heb een kaart met allemaal vakjes, waar ik elke dag een kruisje op mag zetten. En als alle vakjes vol zijn, kom jij weer thuis!

    Ik heb mijn voet tussen de spaak gehad. Het gaat nu weer goed met mijn voet. Eerst kon ik alleen hinkelen, maar nu lopen. En springen en rennen en springen op de trampoline.
    We hebben kikkervisjes. In Tynaarlo hebben we ze gevonden. En ik kan nu een kikker vasthouden.

    Ik doe mijn spreekbeurt over jachtluipaarden.
    Dit is echt waar: de moeder komt nog wel eens bij haar eigen moeder, voor haar welpen. Eerst gaat de oma sissen en dan zeggen de kleintjes: 'oma. oma, mogen we wat eten? 'En dan geeft de oma toch wat eten. Wist je dat een jachtluipaard niet het snelste dier ter wereld is? Het is het 3e dier.

    Ik mis je heel erg! Ik hoop dat je dit cadeau leuk vindt (maar het is nog een verrassing).

    Ik geef een kusje op het kaartje.

    Suze

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Frederiksberg

Sofie

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 481
Totaal aantal bezoekers 47261

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2012 - 03 Juli 2013

Udveksling af året

Landen bezocht: