Legoland! - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Sofie Eijk - WaarBenJij.nu Legoland! - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Sofie Eijk - WaarBenJij.nu

Legoland!

Blijf op de hoogte en volg Sofie

29 April 2013 | Denemarken, Kopenhagen

Lieve Allemaal,

Deze week heb ik weer veel dingen gedaan! Op maandag ben in met een paar meiden uit mijn klas naar de bioscoop geweest, naar de film ''Spring Breakers'', het was een film waarin heel veel dingen niet worden verteld en waar je wel even over moet nadenken... Eerlijk gezegd denk ik niet dat ik hem had afgekeken als ik hem thuis had gekeken, maar het was wel gezellig om wat te doen met mijn klas!!!

Dinsdag had ik afgesproken met Clara en Andreas. Die zijn Deens, en waren vorig jaar met AFS naar Amerika en Brazilië. We gingen ijs eten, en we besloten om een familiedoos te kopen, die we konden delen. Het al behoorlijk lang geleden dat ik ze voor het laatst had gezien, en we hebben afgesproken om gauw weer wat samen te gaan doen!

Eva en Camilla, mijn gastmoeder en zus rijden elke maandag en woensdag paard. Deze week ging ik een keertje mee om te kijken, en om foto's te maken. Ze rijden bij een kleine manege, waar mensen hun eigen paard hebben. Zij rijden op het paard van iemand anders, maar het is dus geen manege paard waar heel veel mensen op rijden. Daardoor is het veel moeilijker, en zijn ze wat onvoorspelbaarder. Ik vond het wel leuk om een keer te zien, maar het was ook een beetje saai. En ik was een beetje bang voor die grote paarden... Gelukkig hadden ze ook twee katten!

Deze week zei de docent bij aderrijkskunde dat ze zo gauw even niet een Deense site had kunnen vinden. Dus daarom moesten we maar even op een Noorse site kijken. Huh? Ik dacht dat ik er niet zoveel van zou kunnen begrijpen, want ik spreek helemaal geen Noors. Maar tot mijn verbazing kon ik het bijna even goed begrijpen als Deens! De spelling is soms net wat anders, maar het lijkt heel erg veel op elkaar. Ik begreep opeens waarom, als ik de Denen weer eens probeer uit te leggen dat Nederlands en Vlaams in principe dezelfde taal is, ze altijd zeggen dat ik waarschijnlijk bedoel dat de verschillen tussen Nederlands en Vlaams vergelijkbaar zijn met de verschillen tussen Deens en Noors... Het verschil tussen Deens en Noors is toch wat groter hoor, ze kunnen elkaars taal alleen geschreven begrijpen omdat de uitspraak zo anders is.

Afgelopen weekend ben ik afgereisd naar Jutland, op mijn wisselweek-gastgezin op te zoeken. In Denemarken heeft iedereen vrij op Goede Vrijdag, dus op donderdag middag stapte ik al in de trein. Christine en Aksel kwamen me ophalen van het station. Ik vond het heel leuk om ze weer te zien. Die avond aten we na het avondeten geroosterd wit brood met jam, dat is namelijk een oude traditie op de avond voor Goede Vrijdag. Het verhaal gaat zo: Op Goede Vrijdag mocht niemand werken, wat betekende dat ook de bakker dicht was. Daarom bakte die speciaal brood, wat men 's avonds vers kocht en wat ook nog goed zou smaken de volgende ochtend. Maar het brood rook zo lekker, dat men niet kon wachten tot de volgende dag. Daarom aten ze het de avond van tevoren al allemaal op! En daarom aten wij nu ook brood 's avonds.

De volgende dag was ik grotendeels alleen thuis met Christine, we hebben lekker uitgeslapen en na het ontbijt kwam Wilma op bezoek. Zij is een uitwisselingsstudent uit Finland, en we hebben een leuk Fins kaartspelletje gespeeld en foto's gemaakt. Toen Wilma weer naar huis was hebben Christine en ik AFS cakejes gebakken, een paar met het AFS logo, en met de Deense, Nederlandse en Braziliaanse vlag. Christine gaat namelijk volgend jaar op uitwisseling naar Brazilië. Die avond hebben we samen een moderne versie van Sneeuwwitje gekeken.

Op zaterdag gingen Christine en ik naar Legoland, álles was gemaakt van lego. Ik vond miniland het vetst, een soort Madurodam van Lego. Er was ook een stuk Nederland, waarbij de Amsterdam en een typisch Hollands landschap met weilanden, slootjes en windmolens hadden nagebouwd. De auto's en treinen reden ook echt rond, en de boten voeren door de grachten. Ik vond het heel vet dat bij elk jaar de treinen ook helemaal klopte bij het land, in Nederland reed dus een geel met blauwe trein rond, en in Denemarken een grijze waarbij het lijkt alsof de voorkant mist. Er waren ook nog een aantal achtbanen en andere attracties. De hele dag hoorde ik Nederlanders! Ik vond het eigenlijk een beetje irritant om de discussies van ouders en hun kinderen aan te horen, maar bij het aquarium, waarbij de haaien en tropische vissen om je heen zwommen vond ik die Nederlandse kindjes wel heel schattig. ''Ik zag kristalen!'' en ''Kijk een haai, ik kan hem aaien!''. Ik denk dat er zoveel Nederlanders waren omdat het nu natuurlijk vakantie is in Nederland. Dat is een beetje raar om voor te stellen, want wij hadden een maand geleden paasvakantie en nu is de eerstvolgende vakantie de zomervakantie!

Als lunch kochten we frietjes, die in legoblokjes vorm waren! Daarna haalde Christine me over om in een soort wildwaterbaan te gaan, op het einde werd de ronde boot opgehesen met een soort lift, waarna de boot van een steile helling afgleed, en als je op het water terecht kwam was er bijna elke keer één iemand die wat meer dan een paar spatjes water over zich heen kreeg. Ik had het een beetje koud, en had geen zin om nat te worden, maar uiteindelijk vond ik het ook wel heel leuk, en gingen we er nog een paar keer in! Er waren verschillende ''landen'' in het park, met hun eigen thema (piraten, cowboy) en alle medewerkers waren ook helemaal in stijl gekleed!

In de Legoshop op het einde kon je legoblokjes kopen zoals je normaal snoep koopt! Een hele wand vol bakjes met allerlei soorten blokjes in alle kleuren van de regenboog! Wat een gaaf idee. De naam Lego komt trouwens van het Deense ''leger godt'' wat Speelt Goed betekend. Ik vond het leuk in Legoland, maar ik denk dat het nog veel leuker is voor kinderen, want die worden echt helemaal betoverd als ze er rondlopen.

Liefs, Sofie.

  • 01 Mei 2013 - 09:02

    Marlies:

    Ha Sofie,
    Wat goed, dat je nu ook al (geschreven) Noors begrijpt! Intussen ben ik een beetje nieuwsgierig waar die aardrijkskundeles over ging zonder dat daar een Deense site over te vinden was. De foto's zijn leuk. Grappig om jou en Christine voor een Amsterdamse gracht te zien. En Lego heet in het Nederlands dus eigenlijk Spego.
    Deze week stond Nederland in het teken van de troonswisseling; heb je daar in Denemarken nog iets over gehoord? Het Deense kroonprinselijk paar Frederik en Mary waren erbij.
    Kopt het, dat we nog steeds geen fotootje van je nieuwe kamer hebben gezien? We zijn wel benieuwd hoor!
    Liefs en groetjes en Groningen. Marlies

  • 01 Mei 2013 - 09:02

    Marlies:

    Ha Sofie,
    Wat goed, dat je nu ook al (geschreven) Noors begrijpt! Intussen ben ik een beetje nieuwsgierig waar die aardrijkskundeles over ging zonder dat daar een Deense site over te vinden was. De foto's zijn leuk. Grappig om jou en Christine voor een Amsterdamse gracht te zien. En Lego heet in het Nederlands dus eigenlijk Spego.
    Deze week stond Nederland in het teken van de troonswisseling; heb je daar in Denemarken nog iets over gehoord? Het Deense kroonprinselijk paar Frederik en Mary waren erbij.
    Kopt het, dat we nog steeds geen fotootje van je nieuwe kamer hebben gezien? We zijn wel benieuwd hoor!
    Liefs en groetjes en Groningen. Marlies

  • 01 Mei 2013 - 09:09

    Marlies:

    Ach! Jammer, er ging iets mis, nu staat dat berichtje hierboven er twee keer. Lijkt het net of er al drie reacties zijn. Iedereen is een beetje laat met schrijven - komt vast door de meivakantie. En jij maar doorwerken tot aan de zomervakantie! Ik hoop dat je veel leuke dingen doet met de mediaklas. Groetjes. Marlies

  • 01 Mei 2013 - 10:16

    Bas:

    Ha Sofie,

    Wat een leuke verhalen allemaal. Aardrijkskunde is niet echt jouw favoriete vak, hè.
    Volgens mij heb je meer foto's gemaakt dan je nu geplaatst hebt. Kan je er nog wat bij doen, bijvoorbeeld van de manegekatten?

    We zijn ook best wel benieuwd naar je gastgezin, want van hen weten we ook nog niet zoveel. Ik zal proberen weer een laptop te vinden met camera, zodat we ook weer eens kunnen Skypen.

    Die AFS-cakejes vond ik erg leuk. Lukt het ook een beetje met de AFS-film? Of geeft de laptop die ik je stuurde en de softeware toch nog teveel problemen om er goed aan te kunnen werken?

    Liefs, Bas

  • 01 Mei 2013 - 14:44

    Floor:

    Hoi Soof,

    Wat leuk legoland. Een beetje het deense Efteling?
    En heb je nu al een nieuwe laptop?
    Het is hier idd vakantie,
    maar voor ons examenleerlingen heet dat gewoon een dubbele leerweek.
    Nog vier weken en dan heb ik alle tijd van de wereld om weer leuke dingen te doen en om weer even flink bij te kletsen :D

    Dikke knuffel, Floor

  • 02 Mei 2013 - 16:07

    Saskia:

    Ik wist helemaal niet dat je naar Legoland was geweest en naar je wisselweekgezin! Leuk hoor. Ik denk dat Suze en Julie het ook heel leuk zouden vinden in Legoland!
    Grapig dat je nu ook Noors kan lezen. De uitspraak van Vlaams en Nederlands kan trouwens óók behoorlijk verschillen, hoor! Weet je nog dat wij in Gent eens de weg vroegen en echt NIETS begrepen van wat dat meisje ons toen uitlegde?
    Leuk verhaal van dat wittebrood!

    xxx Saskia.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Kopenhagen

Sofie

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 1115
Totaal aantal bezoekers 47262

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2012 - 03 Juli 2013

Udveksling af året

Landen bezocht: