Deense Koninginnendag! - Reisverslag uit Humlebæk, Denemarken van Sofie Eijk - WaarBenJij.nu Deense Koninginnendag! - Reisverslag uit Humlebæk, Denemarken van Sofie Eijk - WaarBenJij.nu

Deense Koninginnendag!

Blijf op de hoogte en volg Sofie

22 April 2013 | Denemarken, Humlebæk

Lieve Allemaal,

Deze week had ik eindelijk het gevoel dat de lente was gekomen! Ik besloot om met Krystal een ijsje te gaan eten, om te vieren dat de zon scheen en dat het lekker warm was. We gingen naar Nyhaven . Die straat met de mooie gekleurde huisjes, die je ook bovenaan mijn blog kunt zien. Daarna gingen we naar Krystals huis waar ik ook bleef eten en logeren, want de volgende ochtend gingen we de verjaardag van de koningin vieren.

We liepen in een stoet van het metro station naar het plein voor het paleis waar de koningin woont. Op het begin moest iedereen behoorlijk wat afstand houden van het balkon, want er kwamen wachters voorbij marcheren, die een verjaardagsliedje speelden. Daarna begon iedereen te rennen, om zo dicht mogelijk bij het balkon te komen te staan. Eerst stond ik naast een paar zeurende Nederlandse meisjes, die de Nederlandse Koninginnedag leuker vonden, want dan kregen ze gratis bitterballen... Maar gelukkig raakte ik die kwijt toen iedereen begon te hollen. Daarna stond iedereen te wachten, met de Deense vlaggetjes al in de hand. Toen we kerkklok 12 uur had geslagen, kwam de koningin samen met haar man naar buiten op het middelste balkon. Iedereen begon te juichen en met zijn vlaggetjes te zwaaien. Op het klinker en rechter balkon stonden de kinderen en de kleinkinderen van de koningin. Als het gejuich een beetje verstomde, gingen ze even naar binnen, en even later kwam ze weer terug en zwaaide naar de mensenmassa. Na 10 minuten ging ze toch écht naar binnen, en was het afgelopen. Ik kwam wat mensen met AFS vlaggetjes tegen, en ze bleken helemaal uit Zuid-Jutland te zijn gekomen! Normaal is het dus altijd in Kopenhagen, maar als haar verjaardag in het Paasweekend valt, is ze in haar vakantiehuis in Århus, en wordt het daar gevierd. Ik vond het wel een leuke nieuwe Deense ervaring!

Op woensdag heb ik voor mijn gezin gekookt, Schotel Parimaribo, ze vonden de ingrediënten combinatie eerst een beetje raar, maar ze vonden dat het erg lekker smaakte, en ik mocht het best nog een keer maken! Dat vond ik wel leuk, dus ik ga denk ik binnenkort weer voor ze koken. Heeft iemand nog suggesties, iets typisch Hollands misschien?

Met mijn klas zijn we naar de Glyptotek geweest, we gingen erheen voor het vak ''oudheidsleer'' waar we leren over de Grieken en Romeinen. In het museum stonden allemaal oude sculpturen. Het was verder ook een heel gaaf gebouw, en in een van de zalen zat een kunstenaar die al een paar maanden een van de beelden na aan het tekenen was. Het zag er heel vet uit, maar ik zou er het geduld niet voor hebben!

Deze week kwam ook Nanna, mijn AFS contactpersoon, eten en mijn nieuwe gezin ontmoeten. We aten ris tafel (rijsttafel), en ze zeiden tegen mij dat dat ook typisch Nederlands/Indonesisch was. Pas na heel lang realiseerde ik me dat ''tafel'' inderdaad wel heel Nederlands klonk. Het was verder wel een gezellige avond, en volgensmij konden Nanna en mijn gezin het wel goed met elkaar vinden.

Op zaterdag vierde Johanne, een meisje uit mijn klas, haar 18e verjaardag. Het was heel gezellig, en ik heb wat meer gekletst met mensen uit mijn klas waar ik nog niet zoveel mee had gepraat, en wat nieuwe mensen ontmoet die ook naar het Rødovre Gymnasium gaan. Een gezellige avond dus!

De volgende dag ben ik samen met Alma, een uitwisselingsstudent uit Colombia, naar het Louisianamuseum geweest. Dat ligt in Humlebæk, drie kwartier met de trein vanaf Kopenhagen. Het was een mooie treinreis, langs de kust met grote dure huizen. Louisiana is een museum voor moderne kunst, en er was momenteel een tentoonstelling over pop-art. Het vetste van het museum vond ik dat het ook door ging in de tuin, waar je over kunstzinnige paadjes liep en een prachtig uitzicht had over de zee. Het allervetste werk in het museum vond ik een kamertje, waar je met maximaal twee personen tegelijk in mocht, er stond best een lange rij, maar iedereen was ook zo nieuwsgierig naar wat daarin zat. Het was een donker kamertje, met allemaal spiegels, en aan het plafond hingen lichtgevende balletjes die telkens van kleur veranderde. We stonden ook op een soort eiland, met daarom heen water, waardoor je helemaal kwijt raakte hoe groot de ruimte was, en het gewoon leek alsof er tot oneindig ver allerlei gekleurde balletjes zweefde. Een erg leuk museum, echt een aanrader dus!

Liefs, Sofie.

  • 22 April 2013 - 12:30

    Bas:

    Ha Sofie,
    Wat een leuke berichten allemaal van jou!
    Fijn dat het bij jou ook eindelijk lente wordt. Wij hebben hier ook pas deze week ons eerste ijsje gegeten. Normaal doen we dat al rond Saskia's verjaardag.

    Is er ook vrijmarkt in Kopenhagen op Koninginnendag?

    Nog een receptsuggestie uit Saskia's keuken (dus niet erg Hollands): Dracula
    Weet je nog hoe je dat maakt met aardappelblokjes, witte bonen en kaasblokjes, in zelfgemaakte tomatensaus met sambal, met veel geraspte kaas erover uit de oven?

    Dat Lousiana klinkt mooi en ziet er leuk uit. Als wij weer eens in Roskilde kamperen met jou erbij zou het wel eens een culturele vakantie kunnen worden ;-)

    Liefs van Bas

  • 22 April 2013 - 17:14

    Aviyaaaaaaaa:

    SOFIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!:)
    haha ja dat dus :D

  • 22 April 2013 - 17:15

    Aviyaaaaaaaa:

    SOFIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!:)
    haha ja dat dus :D

  • 22 April 2013 - 19:34

    Saskia:

    Hoi Soof,

    Eindelijk lente! Hier ook. We waren deze week voor 't eerst bij Roberto en konden ons ijsje in de zon opeten. Heb jij van dat lekkere ijs gegeten van Paradis?
    Woont Krystal nog dichterbij het centruim dan jij? Leuk dat je toch nog Koniginnedag hebt gevierd, in Deense versie. Het ziet er leuk uit op de foto's! Dit jaar za het in Nederland bijzonder zijn, maar dat zie je vast terug op het Deense journaal ;-)

    Wat leuk dat je schotel Paramaribo hebt gekookt & dat het in de smaak viel. Ik ken eigenlijk ook niemand die dat niet lust. Andere 'Hollandse pot' kan ik je niet aan helpen, maar ik zal eens nadenken over recepten die je nog kunt maken. Heb je al die pasta met tomaat en mozarella gemaakt? Daar wordt het nu wel beter weer voor.Grappig dat je rijsttafel hebt gehad en dat je het niet meteen herkende als 'Hollands'. Mss. houden ze ook wel van GadoGado in jouw gezin?

    Over dat museum heb ik al eerder gehoord. Het schijn't één van de beste musea van Europa te zijn. Ik wil daar gráág eens heen! Mss. kun je daar stage gaan lopen, in het kader van je (tussen)studie? ;-)
    Het filmje is iij superleuk!

    xxx Saskia.


  • 23 April 2013 - 06:57

    Bart Hubert:

    Wat een positieve en vrolijke berichten allemaal Sofie. Ik reuk de lente als ik je verhaal lees. Zoals je wellicht weet kook ik graag de meest gevarieerde gerechten en als ik het mezelf een keer makkelijk wil maken maak ik het oerhollandse 'zuurkool met worst', hier thuis iedereen blij, maar ja ... of je ze daar in Denemarken blij mee maakt?! Is zuurkool überhaupt wel te krijgen daar. Fijn te lezen over je musea bezoek en de Deense koningin toejuichen is niet alledaags. Geweldig. Wees blij dat je het rumoer om het koningslied hier in Nederland niet mee behoeft te maken. Het ga je goed. lgr. van ons drie. Adiós Bart

  • 23 April 2013 - 19:36

    Daaan :

    Hoooi Sofie,

    Wat een leuk verhaal was het deze keer :). Dat kunstwerk met die spiegels en lampjes lijkt echt onwijs gaaf om een keer in het echt te zien! Eerst las ik het verhaal en dacht ik "aah, dat zou ik ook wel een keer willen zien". Maar toen ik de foto's en het filmpje (leuk trouwens dat je er een filmpje van had gemaakt :) ) zag wist ik meteen heeel zeker dat ik dat ook echt onwijs gaaf vind, en zeker een keer in het echt wil zien!!

    Slim trouwens dat je hier even vraagt of iemand nog wat leuks weet om te koken ;). Het eerste waar ik aan dacht was Balletje balletje! Ik weet zelf alleen nog steeds niet wat dat is (A)... Maar je zou het natuurlijk altijd kunnen proberen hea!

    Super fijn dat het eindelijk lente word! Ik heb ook ijsjes gegeten afgelopen week :).

    Knuffel Daan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Humlebæk

Sofie

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 643
Totaal aantal bezoekers 47258

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2012 - 03 Juli 2013

Udveksling af året

Landen bezocht: