Eindelijk weer hagelslag!! - Reisverslag uit Rødovre, Denemarken van Sofie Eijk - WaarBenJij.nu Eindelijk weer hagelslag!! - Reisverslag uit Rødovre, Denemarken van Sofie Eijk - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer hagelslag!!

Blijf op de hoogte en volg Sofie

15 April 2013 | Denemarken, Rødovre

Lieve Allemaal,

Met school hadden we vorige week twee excursies, met geschiedenis hadden we een stadswandeling door Kopenhagen. Een man vertelde 2 uur lang non stop over hoe de stad was ontstaan en er uit heeft gezien. We kwamen ook in een paar mooie kleine straatjes die ik zelf niet zo snel ontdekt zou hebben. Hij vertelde ook dat een aantal Hollanders als eerste immigranten in Denemarken worden beschouwd. Het zat namelijk zo: de koning trouwde met een Nederlandse, maar die vond de groenten hier in Denemarken niet lekker. Wij waren daar beter in, dus haalden ze een groep boeren naar Denemarken die hier groeten moesten verbouwen. Voor de boeren was het aantrekkelijk omdat ze veel vrijheid in de markt kregen, maar ze moesten wel een deel afstaan voor het koningshuis.

De tweede excursie was naar een moskee. Met mijn oude klas was ik ook al een keer naar een moskee geweest, maar dat was een gewoon gebouw dat werd gebruikt als moskee. Nu gingen we naar de oudste moskee in Scandinavië, en de enige moskee in Denemarken die is gebouwd als moskee. Het was eigenlijk een heel klein gebouw, en het behoorde ook tot een hele kleine stam van het Islamitische geloof. We mochten ook een vrijdagsgebed bijwonen, best indrukwekkend, maar ik snapte er niks van omdat alles in het Arabisch was.

Afgelopen week hadden we een project met school, waarbij wij met de klas de lokale krant moesten maken. Elke dag hadden we de laatste twee lessen de tijd, Er kwamen ook elke dag de twee journalisten die de krant normaal maken, om ons te helpen. Uiteindelijk moesten we met de hele klas ongeveer 40 artikelen schrijven. Dat schrijven, voor een krant, leek me wat lastig. Daarom maakte ik de webTV.
Er is momenteel nog steeds een leraren lockout, waardoor alle basisscholen gesloten zijn. De leraren demonstreren daartegen, op dinsdagochtend deden ze dat door een mensenketting te maken van 35 km lang! Daar maakte ik het eerste filmpje over, en de tweede ging over een protest waarbij de docenten op het stadhuisplein dansten en zo de aandacht trokken van politici.
De webTV:
http://www.youtube.com/watch?v=-0LIvSTrOiM
http://www.youtube.com/watch?v=5wMnMbCDPn8
Volgende week komt onze krant uit, ik ben benieuwd naar het resultaat!

Deze week kreeg ik ook een pakketje met de post, met drop, stroopwafels en hagelslag. Op zondagochtend gingen we met zijn allen ontbijten, en er was speciaal ''fransk brød'' gekocht om de hagelslag te proeven.
Nu moeten jullie weten dat Denen heel erg netjes eten; als ze een koekje eten breken ze boven de tafel of grond telkens een klein stukje af wat ze opeten, zodat er geen kruimels op hun kleren komen. Ze zouden in staat zijn om een hamburger met mes en vork te eten. Je kunt dus wel bedenken dat ze hagelslag erg onhandig vonden, omdat er bijna altijd wel een korreltje van je brood valt... In Denemarken zouden ze dit alleen gebruiken voor op een taart of cakejes. Ze keken me ook vol ongeloof aan dat volwassene ook hagelslag eten, de Deense versie ''opleg chocolade'', dunne chocolade plakjes die je op brood kunt leggen, zijn namelijk typisch kinderbeleg. Ondanks dat ze het dus een beetje raar en onhandig vonden, was het wel gezellig! De Nederlandse muntdrop was trouwens een beter succes, hier hebben ze ook ''piraten munten drop'', maar de Nederlandse versie vonden ze lekkerder smaken :).

Ik heb ook eindelijk risengrød geproefd. Dat is Krystals Deense lievelingseten, een papje van rijst en melk met kaneel en boter. Ik vond het eerlijk gezegd een beetje een toetje, maar hier is het gewoon avondeten. Het smaakt dan wel zoet, maar er zitten gezonde ingrediënten in!

Op vrijdag hadden we ook nog een schoolfeest, het grootste schoolfeest van het jaar, namelijk Vennerfest (vriendenfeest). Alle mensen mogen een introducee meenemen, waardoor er ontzettend veel mensen waren. Ik vond het eigenlijk het leukste schoolfeest tot nu toe, want normaal is het gebouw soms een beetje te groot. Ik ben vergeten om foto's te maken, ik zal mijn best doen om er weer wat meer te maken de komende week!

Liefs, Sofie

  • 15 April 2013 - 13:39

    Saskia:

    Hoi Sofie,

    Wat goed om weer 'n blog van je te lezen! Volgens mij heb je het nu veel te druk met leuke dingen om te schrijven ;-)
    Leuk om te lezen dat je eigenlijk gewoon doet wat Nerderlanders altijd al deden: naar 'n ander land gaan. En ben jij het met die Nederlandse dame eens dat de groente in Denemarken minder lekker is?

    Ik vind het project superleuk klinken. En blij om weer filmpjes van je te zien. Ik vind je nu nóg knapper, dat je dat Deense taaltje verstaat! Ik pik er wel wat woorden uit op: lane staking, problemen, politici, oplossing en volgens mij mist dat ene meisje haar vrienden? Maar het hele probleem en waarom deze actie/ staking is, kan ik er niet uit opmaken.

    Wat grappig dat de Denen netjes eten zó belangrijk vinden. Dan is een broodje hagelslag idd. wel een troepig hapje. Vond jij het zelf lekker smaken, op dat speciale brood?

    Had je ook nog iemnd meegenomen naar dat schoolfeest?

    Ik hoop dat je volgende blog wat sneller komt. Maar vooral: geniet van je laatste trimester!

    xxx Saskia.

  • 16 April 2013 - 23:07

    Floor:

    Hee Soof,
    Wat grappig, ik had nog nooit zo echt naar Deens geluisterd.
    Het klinkt heel erg als een heel raar Duits accent, met een beetje ikea meubels.
    Verder versta ik er echt heeeeeel weinig van.

    Leuk verder van dat eten.

    Toedels! xoxo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Rødovre

Sofie

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 1928
Totaal aantal bezoekers 47260

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2012 - 03 Juli 2013

Udveksling af året

Landen bezocht: