Paasvakantie! - Reisverslag uit Frederiksberg, Denemarken van Sofie Eijk - WaarBenJij.nu Paasvakantie! - Reisverslag uit Frederiksberg, Denemarken van Sofie Eijk - WaarBenJij.nu

Paasvakantie!

Blijf op de hoogte en volg Sofie

01 April 2013 | Denemarken, Frederiksberg

Lieve Allemaal,

Deze week had ik paasvakantie! Een mooie gelegenheid om mijn nieuwe gezin te leren kennen. Mijn gezin bestaat uit vader Thomas, moeder Eva en kinderen Camilla, Jakob en Kirstine.

Camilla woont op haar zelf, een paar straten verderop. Op maandag was ze jarig, ze werd 23 jaar. Ze kwam hier om het te vieren. Ze kreeg cadeautjes, we aten kaneelbollen en lagekage (lagentaart). Dat is een typisch Deense verjaardagstaart, die je in allerlei varianten kunt maken. Het bestaat uit een aantal lagen cake, waartussen je jam, fruit, chocola of room smeert. Je komt hem op bijna elke verjaardag wel tegen, de klassieke versie is met aardbijen.

Jakob is 17 jaar, en was vorig jaar met AFS op uitwisseling naar Argentinië. Hij zit nu in het eerste jaar van het gymnasium (Deense middelbare school). In de vakantie was hij niet erg veel thuis, want hij had het hélemaal volgeplant. Hij is trouwens wel heel aardig, als hij thuis is.

Kirstine is 16 jaar, en gaat volgend jaar naar Canada. Ze zit nu in het laatste jaar van Folkeskole. Er is een discussie tussen de folkeskole-leraren en de overheid, en daarom heeft Kirstine nog wat langer vakantie. De leraren staken namelijk, waarschijnlijk in elk geval 2 weken. Volgensmij is het een best groot probleem als opeens alle kinderen van 6 tot 16 niet meer naar school kunnen, maar in het nieuws wordt er nog niet echt veel aandacht aan besteed. Mijn taalschool zit bij dezelfde bond als de folkeskole, dus daarom heb ik misschien ook geen Deense les komende week.

Met dit nieuwe, leuke gezin woon ik nu op de bovenste verdieping van een huis. We hebben een gezamelijke tuin, zolder en kelder met de twee gezinnen die onder ons wonen. Het huis bestaat uit een keuken, eetkamer, huiskamer, badkamer en 4 slaapkamers. Verder is de voormalige garderobe omgetoverd tot werkplek voor Thomas. Ik heb een klein slaapkamertje, ongeveer 6m2.

Deze week heb ik geleerd dat je zélf knackebröd kan maken! Een aantal verschillende soorten zaden en pitten, wat meel, water en zout, even in de oven, en klaar! Ik had nooit bedacht dat je dat zelf kon maken, en het was ook nog hardstikke makkelijk!

Frederiksberg is een speciaal stuk van Kopenhagen. De gemeente Frederiksberg is namelijk een eilandje in de gemeente Kopenhagen, en is een beetje eigenwijs. Het heeft namelijk een eigen belasting en veel dingen worden net anders geregeld. Ik ben deze week met Thomas naar het gemeentehuis geweest, om te regelen dat ik hier nu echt woon. We hebben ook een wandeling door Frederiksberg gemaakt, en ik heb ''Frederiksberg Have'' gezien, een groot park. Ik heb ook een fiets van AFS gekregen, dus morgen kan ik lekker naar school fietsen!

Liefs, Sofie.

  • 02 April 2013 - 01:23

    Saskia:

    Hej Sofie,

    wat fijn om te lezen hoe het met je is na je verhuizing! Ik heb de indruk dat je het in dit gezin goed naar je zin hebt. Klinkt een beetje als 'thuis': veel mensen in een appartementje ;-)
    Je kamer is niet echt groot, maar je maakt er vast iets gezelligs van!
    Ik vind het leuk om te lezen dat je meteen al met je gastgezin wat leuke dingen hebt gedaan. Frederiksberg is echt 'n mooi stuk van Kopenhagen, he? Ik heb natuurlijk google maps al bekeken en zag daar veel groen, mooie straten en 't park.
    Hopelijk gaat je Deense les gewoon door, al ben ik natuurlijk niet tegen stakingen in het onderwijs. Denk dat het hier ook veel onrust teweeg zou brengen als de leraren van de basisscholen echt langer zouden staken. Maar mss. dat er dan wel dingen zouden veranderen/ verbeteren!
    Ik wist ook niet dat je knäckebröd zelf kon bakken. Dat ga je ons vast leren als je terug bent!

    Fijne week en veel plezier en succes met settelen in je nieuwe omgeving.
    xxx Saskia.

  • 02 April 2013 - 11:07

    Floor:

    Hee wat leuk dat je nu eindelijk weer gewoon kan fietsen naar school.
    Ligt er nog steeds sneeuw?
    x

  • 02 April 2013 - 18:26

    Sofie Van Der Eijk:

    Heei,

    Het is niet echt een staking eigenlijk, ze kunnen niet overeenkomen en daarom mógen de docenten niet werken tot er een oplossing is... Echt alle folkeskolen zijn dus gesloten!

    Er ligt nog wel wat sneeuw, maar ik hoop dat het gauw gaat verdwijnen. De zon komt ook steeds vaker weer even tevoorschijn :)

    Liefs!


  • 03 April 2013 - 13:42

    Marlies :

    Ha Sofie,
    Wat een gezellig bericht uit Frederiksberg! Het huis lijkt inderdaad op jullie huis in Utrecht, maar nu moet je drie trappen op en dat is toch wel even anders. Na je tijd in de sportklas is dat natuurlijk helemaal geen probleem voor je! Jammer dat je nu even niet naar school kunt :)-. Wij gaan ook gauw even googlen op Frederiksberg om te kijken of we je zien fietsen. Veel plezier!
    Liefs uit Groningen van ons drieën.Marlies.

  • 11 April 2013 - 09:31

    Julie:

    Ik mis jou heel erg! Fijne verjaardag :-)
    De letter E. Een poesje. Ik vind Mansolein eng, omdat hij MEWMEW zegt gemene mauw.

    xxx Julie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Frederiksberg

Sofie

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 47259

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2012 - 03 Juli 2013

Udveksling af året

Landen bezocht: