Nyt hjemme! - Reisverslag uit Frederiksberg, Denemarken van Sofie Eijk - WaarBenJij.nu Nyt hjemme! - Reisverslag uit Frederiksberg, Denemarken van Sofie Eijk - WaarBenJij.nu

Nyt hjemme!

Blijf op de hoogte en volg Sofie

23 Maart 2013 | Denemarken, Frederiksberg

Lieve Allemaal,

De afgelopen weken hebben jullie geen blog ontvangen, omdat ik problemen kreeg met mijn gastgezin en daarom in een beetje een lastige situtie terecht kwam. Ik heb daarom uiteindelijk met AFS besloten om van gezin te wisselen, en gister ben ik verhuisd naar mijn nieuwe huis. Ik zal eerst wat leuke dingen vertellen over de afgelopen weken!

In mijn nieuwe klas gaat het wel goed, vorige week waren ze op studietour naar Barcelona. Maar omdat ik twee weken voordat ze vertrokken klas wisselde, kon ik niet meer mee! Ik was niet de enige, Patricia bleef ook thuis. We kregen samen een andere opdracht, we moesten een analyse van een schilderij van Picasso maken. In het ''Statens museum for Kunst'' waren welgeteld twee schilderijen van Picasso. Erg veel keus was er dus niet, maar samen naar het museum gaan was wel gezellig!

Met mijn Deens gaat het ook best goed, al kan ik nog steeds niet álles verstaan. Na de vakantie ga ik de volgende test al doen bij mijn Deense les, want in de klas is het nu allemaal een beetje saai en makkelijk voor me geworden. (Eigenlijk hoefde ik pas in juni).

Deze week hadden we in school de termijntoetsen, voor het eerst écht serieuze toetsen die ook gelijk 4 en 5 uur duurde. Op maandag had ik Engels, en toen ik in de, tot examenzaal omgebouwde, aula kwam zag ik dat iedereen een eigen printer had meegenomen! Ik wist helemaal niet dat dat moest... Toen ik ging vragen of ik het met een USB-stick met de schoolprinter mocht uitprinten kreeg ik bijna een preek over waarom ik het examenreglement niet had gelezen, tot ik zei dat ik uitwisselingsstudent was. Ook wel een bevestiging dat het goed gaat met mijn Deens :).

Verder wil het nog niet echt lente worden hier in Denemarken, er ligt nog steeds zo'n 10 cm sneeuw! De treinen reden ook de najaar-slechtweer-dienstregeling! Gelukkig is het niet meer zó koud en donker als in de winter, en worden alle straten en stoepen geveegd en er wordt gestrooid, dus erg veel last heb ik er niet van. Ik verheug me alleen wel heel erg op de lente nu!

Op zondag was ik op weg om bij Krystal te gaan eten en logeren, toen ik door Nanna werd gebeld dat ze een nieuw gezin voor me hadden gevonden! De vader van het gezin heb ik al eens ontmoet, hij is AFS vrijwilliger. Krystal was ook heel blij voor me, en zij wist dat Jakob de zoon van Thomas is. Ik heb hem ook al eens ontmoet bij activiteiten met AFS, en op een van de AFS sleepovers een paar maanden geleden.

Toen ik deze week al mijn spullen had ingepakt realiseerde ik me opeens hoeveel ik had verzameld in de afgelopen maanden! Toen ik naar Denemarken kwam had ik in totaal twee koffers bij me, een grote en een kleine. Nu kon ik precies al mijn kleren in de twee koffers krijgen, en kwamen er nog twee verhuisdozen met spulletjes, en 4 tassen (gevuld met boeken, laptop en camera's) bij!!!

Op vrijdagmiddag bracht Lars me met mijn berg spullen naar mijn nieuwe gezin. Die bestaat uit vader Thomas, moeder Eva, zoon Jakob van 18 en dochters Kirstine en Camilla van 16 en bijna 23. Camilla woont niet meer thuis, en heb ik nog niet ontmoet. Verder is het een heel leuk gezin, die in een appartement in Frederiksberg wonen. Dat is dus heel dichtbij het centrum!!!

Liefs, Sofie.

  • 24 Maart 2013 - 11:00

    Pilotto:

    Hoi Sofie,

    Wat ontzettend fijn dat je een nieuw adres hebt! Ik hoop dat je er nog een heel fijne tijd zult krijgen! Het was me al opgevallen dat je niet blogde en ik had al het idee dat er iets niet helemaal lekker liep...en natuurlijk miste ik je blog!! Fijn dus om weer van je te horen! En het huis ziet er erg leuk uit.
    Fijne dag en tot gauw schrijfs, ik haast me nu naar de bus....ik ga even met een vriendin lunchen in de stad. Liefs, Ellen.

  • 25 Maart 2013 - 00:16

    Bas:

    Ha Sofie,

    Ik was natuurlijk al op de hoogte van je wissel. Wat je nu ook meteen dit weekend met je nieuwe familie naar Jutland geweest? Wij hebben in Tynaarlo de koudste verjaardag van Saskia aller tijden gevierd. Het was toch heel gezellig!

    Wat grappig van die printers. Is dat rustig werken met al die printers, of print iedereen tegelijk aan het einde? En je Deens is inderdaad wel goed aan het worden.

    Ik hoop dat je het nog heel leuk gaat krijgen in Frederiksberg. Ik ben heel benieuwd naar je eerste verhaal daarover volgende week. Dan kom je straks toch nog met vreselijke heimwee naar Denemarken terug in Nederland.

    Liefs, xx Bas

  • 25 Maart 2013 - 06:57

    Bart:

    Fijn! Het lijkt me goed toeven in Frederiksberg. Ik heb ooit mogen bijkomen in en genieten van Frederiksberg Have. Het fraaie park in Frederiksberg. Zie de foto's op onze website www.ecahubert.eu onder History-Marathonsteden-Kopenhagen. Even een gedoe dat wisselen van gezin, maar blij voor je dat je het nu wellicht beter hebt getroffen. Met je Deens wordt je nu echt voor vol aangezien, blijkt wel. Goed zo. Veel succes en plezier verder! Mede namens Reinolda en Marik weer natuurlijk.
    Lieve groet,
    Bart

  • 25 Maart 2013 - 09:33

    Saskia:

    Wat fijn dat 't nu rond is! Ik ben wel heel beniuwd naar je nieuwe huis! De foto ziet er mooi uit (ik had al gespiekt op Google Maps), maar ik wil wel méér weten over welk deel van het huis van jouw familie is, hoe het er uitziet, over je kamer (heb je 'n eigen kamer?), huisdieren, de buurt... Wel heel gaaf dat je nu in Kopenhagen woont!

    xxx Saskia

  • 25 Maart 2013 - 10:04

    Marlies:

    Ha Sofie, Zit je ineens in Frederiksberg! En dan ook nog in een nieuwe klas - wel bijzonder, hoor. Dat lijkt de start voor een leuke afronding van je schooljaar.
    Welk schilderij van Picasso heb je geanalyseerd? We kijken uit naar je volgende bericht en zijn er bijvoorbeeld ook benieuwd naar hoe of het zit met het vegetarisme in je nieuwe gastgezin? En met wie deel je je kamer? Intussen blijft het maar koud in Nederland. Dat is bij jou natuurlijk ook zo. Maar we wensen je een vrolijk zonnetje toe! Liefs van Robbert en Marlies.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Frederiksberg

Sofie

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 47271

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2012 - 03 Juli 2013

Udveksling af året

Landen bezocht: