Spændende!!! - Reisverslag uit Glostrup, Denemarken van Sofie Eijk - WaarBenJij.nu Spændende!!! - Reisverslag uit Glostrup, Denemarken van Sofie Eijk - WaarBenJij.nu

Spændende!!!

Blijf op de hoogte en volg Sofie

03 Maart 2013 | Denemarken, Glostrup

Lieve Allemaal,

Op maandag had ik op school afgesproken met Claus, de studiebegeleider voor uitwisselingsstudenten en Peter, de directeur van de school. Tijdens het gesprek kreeg ik te horen dat ik van klas mocht wisselen, dat wilde ik graag omdat de vakken in mijn studielijn me niet zo interesseerden, en omdat ik me een beetje buitengesloten voelde van mijn klas. We spraken af dat ik op woensdag tussen het 1e en 2e uur zou wisselen naar de 2.t klas. Die klas heeft namelijk de medialijn, en die vakken leken me ook wat interessanter.

Op dinsdag hadden we voor het eerst een soort mentoruur in de klas, we hadden allemaal online een enquête over de sfeer in de klas moeten invullen en daaruit bleek dat veel mensen niet tevreden waren over de klas. De docenten waren hier eigenlijk heel verbaasd over, en nu gingen we dus over de problemen praten. De les werd begeleid door drie docenten! De Deens en sport docent, die ik sowieso al een beetje de moeders van de klas vond en een beetje in de gaten houden hoe het met iedereen gaat. En een soort decaan, die neutraal was en ons allemaal niet echt kende. Deze les was natuurlijk het uitgelezen moment om te vertellen dat ik de volgende dag van klas zou gaan wisselen, maar ik durfde het niet zo goed. En toen er nog een ander meisje met heftig nieuws kwam kon het al helemaal niet meer. Daarom heb ik 's middags na school een berichtje in de facebookgroep gepost om mijn oude klas het nieuws te vertellen. Een paar mensen reageerde en wensten me succes in mijn nieuw klas.

De volgende dag was ik behoorlijk zenuwachtig, ik kende ook nog niemand uit mijn nieuwe klas. Maar eerst had ik nog een les met mijn oude klas, in eerste instantie deed iedereen alsof ze van niks wisten, maar in het kleine pauzetje middenin het lesuur kwam Amanda Anderson even met mij kletsen, en ze snapte wel dat ik ging wisselen omdat ik inderdaad niet zo sportief ben als alle andere mensen in m'n klas. Aan het einde van het lesuur waren er nog een paar mensen die me succes wenste in mijn nieuwe klas, en Amanda Anderson en Amanda Ingstrup, waar ik toch wel het meeste mee heb gedaan in mijn oude klas, kwamen me nog even apart gedag zeggen. En dat was het afscheid. Vervolgens stelde Claus me voor aan mijn nieuwe klas, waar ik meteen goed ontvangen werd. Het eerste uur was een van wat iedereen 'ol' noemt. Je leert er over de Oudheid, deze les begonnen we met de architectuur van de Oude Grieken. Het deed me erg denken aan mijn kunstgeschiedenislessen in Nederland, we hadden een wat chaotische docent, die gelijk aan het begin haar bureau verschoof, waardoor haar kop koffie op de grond belande. En we leerden over de 'loniske, doriske en jonisk orden', wat ik ook had tijdens mijn eerste lessen kunstgeschiedenis in de 4e!!!

Ik merkte ook gelijk het grote verschil tussen mijn oude, grote klas met 28 leerlingen, en mijn nieuwe klas waar, inclusief mijzelf, 20 leerlingen zitten. In mijn oude klas konden we maar net in het lokaal gepropt worden. Iedereen had altijd zijn laptop op tafel, en lette de helft van de tijd niet op. Mijn nieuwe klas is, inclusief mijzelf, 20 leerlingen. Iedereen let bijna de hele tijd op, en zo niet, dan wordt er meteen wat van gezegd, zelfs toen een van mijn klasgenoten het verkeerde informatiepapier voor haar neus had viel het de lerares al op!

De eerste dag hadden we gelijk tot half 6 school, omdat we aan een innovatieproject werkte, waar ze een nieuw stuk van Rødovre moesten ontwerpen. Een groot project, inclusief rapport, filmpje, maquette en presentatie. Ik mocht bij een van de groepjes komen helpen, en ik vond het heerlijk om weer eens creatief-technisch bezig te kunnen zijn! Op vrijdagmiddag werkten we ook aan het project, waar we alles moesten afronden, want maandag is de eindpresentatie.

In Denemarken was er een grote discussie gaande over de SU. Zo heet het geld dat je ontvangt als je naar school gaat en ouder dan 18 bent. Het plan is namelijk om deze te bevriezen, waardoor je in de praktijk elk jaar een klein beetje minder krijgt. Hier was veel ophef over, omdat het asociaal is om op de studenten te bezuinigen! Op vrijdag hadden we ook een politiek debat met de hele school, waar vijf jongeren partijen met elkaar in debat gingen. Er werd praktisch alleen over de SU gepraat, en vooral bij de twee linkse partijen gingen de groene briefjes de lucht in. Hier in Denemarken krijg je als thuiswonende scholier minstens 160 euro per maand, wat ik persoonlijk best veel vind, zeker als je bedenkt dat zorg en onderwijs helemaal gratis is.

's Avonds hadden we een schoolfeest, en ik ging er natuurlijk heen, een mooie manier om m'n nieuwe klas wat beter te leren kennen! Ik was ook gelijk uitgenodigd voor de opwarming van tevoren, en ik vond het een heel gezellig schoolfeest.

Op zaterdag was ik ook gelijk uitgenodigd voor het verjaardagsfeestje van Kristine uit mijn klas, die binnenkort 18 wordt. Ik vond het weer een gezellige avond, mensen konden ook niet meteen horen dat ik een uitwisselingsstudent was! Ze hoorde wel dat ik een accent had, maar dachten vaak dat ik al heel lang in Denemarken woonde! Dat vond ik wel heel leuk om te horen, en ik vind het ook fijn dat mensen niet meer de hele tijd Engels tegen me praten. Wat ik wel een beetje jammer vond voor Kristine was dat bijna iedereen om een uur of 12 al naar huis was. Waarschijnlijk omdat we de dag ervoor het schoolfeest hadden, en omdat het vroeg begon en we ook avondeten kregen. Toch vond ik het een leuk feest, en ik heb best veel nieuwe mensen ontmoet!

Verder gebeurde er nog wat grappigs deze week, op maandag hadden we een inval docent bij de Deense les, en toen ik de klas in kwam was het mijn allereerste Deens docent, Julie. De eerste 6 weken hier in Denemarken, had ik les van haar samen met de andere uitwisselingsstudenten in Kopenhagen. Het was grappig om haar weer eens tegen te komen!

Op woensdag zijn we ook met een aantal AFS'ers naar een ballet voorstelling geweest in het Nationale Theater, een héél imposant gebouw. We hadden drie verschillende uitvoeringen, de eerste twee waren een beetje experimenteel, waaronder een zónder muziek. De laatste was een traditionele uitvoering, met maar liefst 27 ballerina's! Écht een sprookje op het toneel!

Liefs, Sofie.

  • 04 Maart 2013 - 00:00

    Bas:

    Ha Sofie,
    Wat fijn dat de overstap naar je nieuwe klas zo'n succes is. Wel grappig, meestal wisselen AFS-ers van gezin als ze wisselen.
    Het klinkt wel alsof deze klas echt beter bij je past, zowel qua vakken als qua mensen. En zij hebben niet meegemaakt dat jij nog geen Deens sprak en zijn dus niet gewend om Engels met je te spreken. Dat lijkt me ook wel een bijkomend voordeel.
    Ik ben heel benieuwd hoe het verder zal gaan met je nieuwe klas!
    Liefs, Bas

  • 04 Maart 2013 - 06:55

    Bart:

    Wat een mooie opsomming van goede berichten. Echt blij voor je! Belangrijkste natuurlijk dat je in een klas bent terecht gekomen die veel beter bij je past. Geluk gewenst en succes verder deze week. Persoonlijk vind ik het erg leuk dat je naar een voorstelling bent geweest van het Nationaal Theater. lgr.Bart

  • 04 Maart 2013 - 11:44

    Saskia:

    HOi Sofie,

    ik ben blij dat de overstap naar je nieuwe klas goed is gegaan. Ik dfenk dat je het op het juiste moment gedaan hebt. Blijkbaar was de sfeer in je oude klas ook niet helemaal goed, dat er zo'n uitgebreid mentorgesprek gevoerd werd? Fijn dat de klik er met je nieuwe klasgenoten beter is. En die vakken, dat is wel echt wat voor jou, vooral dat project! Ik denk dat je daar weer lekker je creatieve ei in kwijt kan. En meteen al feestjes. Die Denen zijn wel feestvarkentjes, zeg :-)
    Die ene foto dot me wel denken aan de foto's die Eline destijds had van een schoolfeest met haar Tsjechische klasgenoten.
    En erg leuk dat je naar een balletvoorstelling bent geweest! Ik hoop dat je een fijne schoolweek tegemoet gaat, met een heel nieuw rooster en nieuwe vakken!

    xxx Saskia

  • 07 Maart 2013 - 11:09

    Pilotto:

    Hoi Sofie!

    Die verandering van klas klinkt als een goede stap! Goed dat je het aangekaart hebt!
    Wat fijn dat je weer lekker creatief aan de slag kon. dat blijft toch het leukste dat er is...
    En ook nog een mooie balletvoorstelling...klinkt goed jouw leven daar...
    Geniet lekker verder!
    veel liefs van Ellen.

  • 09 Maart 2013 - 11:29

    Jane:

    Hoi Sofie,

    Ben stiekem nieuwsgierig wat er in de oude klas wordt veranderd om daar iets aan de sfeer en aandacht van de leerlingen te doen. Maar dat is niet jouw zorg.
    Fijn dat je in deze nieuwe klas zit. Zitten daar oudere leerlingen in dan in je vorige klas? Ben je zeg maar over gegaan naar een hogere klas?
    Tof om te lezen dat je Deens zo goed is dat je niet direct als Nederlandse wordt herkend. Knap hoor. De foto met de twee jongens is leuk.
    Zet hem op. We hopen op nog een recept van je a la kerst.

    Groetjes van royjane

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Glostrup

Sofie

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 47268

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2012 - 03 Juli 2013

Udveksling af året

Landen bezocht: