Vinterferie - Reisverslag uit Glostrup, Denemarken van Sofie Eijk - WaarBenJij.nu Vinterferie - Reisverslag uit Glostrup, Denemarken van Sofie Eijk - WaarBenJij.nu

Vinterferie

Blijf op de hoogte en volg Sofie

18 Februari 2013 | Denemarken, Glostrup

Lieve Allemaal,

Deze week had ik vakantie! Ik heb heerlijk kunnen uitslapen, maar ik heb ook dingen ondernomen. In deze vakantie gingen heel erg veel Deense scholieren naar Praag, om een week goedkoop te feesten. Ook een aantal mensen uit mijn klas, de reis wordt op veel scholen door leerlingen georganiseerd, en er gaan geen docenten mee. Ook alle jongens uit mijn klas gingen naar Praag, en ook Krystal ging met haar klas. Er was nogal wat commotie over deze reis in Denemarken, want er was een Deense scholier neergestoken. Ook was er van alles mis met de reizen, de scholieren misdroegen zich en de buschauffeurs waren onbevoegd. In de promotiefilmpjes voor de reizen kwam inderdaad duidelijk naar voren dat het geen culturele reis was, maar enkel om goedkoop een feestje te bouwen.

Op woensdag ben ik bijvoorbeeld met Johan en Adam, de broertjes van Markus (mijn contactpersoon), naar het zwembad geweest. De Deense omkleedruimte was wel anders dan in Nederland, geen kleine hokjes, maar twee grote omkleedruimtes. Aan het begin deed iedereen zijn schoenen uit, en vervolgens was er een grote ruimte met bankjes en kluisjes door elkaar. In het zwembad hadden ze ook een diep bad met een duikplank, maar ook een trampoline-duikplank, waar je eerst op een klein trampoline'tje boven het water sprong voor je je duik maakte. Er was ook een klimmuur, en een paar plateaus waar je af kon springen. Na het zwemmen ging ik met ze mee naar huis, waar we hele lekkere hartige pannenkoeken uit de oven aten. Daarna kwam Markus op het journaal, hij was namelijk contactpersoon van zijn school voor het reisbureau en vertelde telefonisch wat over de reis. Vervolgens belden allemaal mensen op naar het huis, om te vertellen dat hij op de televisie was geweest! Later die week zou ik meer horen over de reis, want Krystal en Markus zitten in dezelfde klas.

Op donderdagochtend gingen Lars, Stephanie en ik bij Thomas, een vriend van Lars, ontbijten en vervolgens allemaal naar het Frederiksborg Slot. Thomas woont alleen in een appartement, en omdat hij al een tijdje geen baan kan vinden in Denemarken gaat hij waarschijnlijk verhuizen naar Berlijn. Hij had duidelijk erg zijn best gedaan op het ontbijt, ontzettend veel en uitgebreid eten. Er waren allerlei soorten bolletjes, een soort puddingbroodjes, roggebrood, fruit, pannenkoeken... Veel te veel om met zijn vieren op te eten. Thomas liet ook allerlei foto's van zijn reizen zien, hij is in meer dan 50 landen geweest en had een kast vol met fotoboeken van zijn wereldreizen. Na het uitgebreide ontbijt gingen we dan op weg.

We kwamen eerst aan bij een klein kasteeltje, met allerlei bijgebouwen waar Kroonprins Frederik, zijn vrouw Mary en vier kinderen wonen. Mary is de mooie vrouw van de kroonprins, die uit het verre Australië komt, ik heb meer over haar gehoord dan haar man, en doet me daarmee altijd een beetje denken aan Maximá in Nederland.

Na dit kleine slot gingen we naar het Frederiksborg slot, een heel oud, mooi, groot slot. Binnen was elke ruimte zó uitgebreid versierd, en er waren honderden schilderijen waardoor je werkelijk niet wist waar je moest kijken. Er zat ook een kerk vast aan het slot, en wat opviel was dat elke lege muur in de kerk, evenals alle trappenhuizen, bedekt werd door schilden. Alle mensen die tot ridder worden geslagen krijgen een plekje in het kasteel, er waren twee soorten. Een gewone ridderorde, en een olifant, die normaal alleen voor staatshoofden is. Op alle officiële staatshoofd portretten van Denemarken dragen de koningin en kroonprins ook deze onderscheiding. Er zijn maar twee normale burgers die de onderscheiding van de olifant hebben gehad in de hele Deense geschiedenis. Ik heb ook het schild van koningin Juliana en Bernard gevonden! Naar mijn weten hebben wij niet zoiets in Nederland, en ik vond het wel een interessante traditie, vooral omdat er ook kersverse hingen van bijvoorbeeld de ministers van de afgelopen jaren.

Op vrijdag ging ik naar Krystal, die niet kon wachten om me alles over haar trip maar Praag te vertellen. Ze begon ermee dat ze eigenlijk alleen de laatste avond echt dronken was geworden, en dat ze nog behoorlijk hun best hadden gedaan om een deel van de stad te bekijken, maar toen ze klaar was met haar verhaal was eigenlijk dat ze op de heenweg in de bus al waren begonnen met het nuttigen van alcohol, en daar niet mee was gestopt tot ze weer thuis was, en dat het de reis van haar leven was geweest! Verder hebben we cakejes gebakken en het gewoon gezellig gehad tot de hele familie sliep, en toen gingen wij ook maar eens slapen. Ik bleef namelijk logeren.

Op zaterdag was mijn hele gezin niet thuis, omdat ik geen zin had om alleen thuis te zitten had ik een berichtje gestuurd naar was Deense AFS'ers of ze tijd hadden om wat te doen. Het kwam erop neer dat ik met Clara en Simon naar een house warming ging van iemand die zij vaag kende van hun folkeskole, we kwamen in een appartement waar in de huiskamer zo'n 30 mensen zaten die allemaal ergens in de twintig waren. Clara en Simon kende maar één persoon, en hadden niet zoveel zin om zich voor te stellen aan ál deze mensen. We gingen daarom met nog een paar andere op een van de slaapkamers zitten. Deze kamer moet van een muzikaal iemand zijn geweest, want alle ruimte die niet opgevuld werd door het bed en de zitzak was gevuld met 3 gitaren, een ukelele en een keyboard. Daar hebben we gezellig zitten kletsen. Ik was er stiekem wel blij om dat we niet in de huiskamer zaten, want daar stond de muziek zo hard, en dan is het best moeilijk om het Deens te verstaan. Vervolgens nam ik op mijn weg naar huis voor het eerst de nachtbus naar huis!

Liefs, Sofie.

  • 18 Februari 2013 - 11:52

    Bas:

    Ha Sofie,
    Wat goed dat je er in een eigenlijk beste stille - iedereen naar Praag - vakantieweek wel wat leuks van weet te maken voor jezelf.
    Hier is net het overdekte openluchtzwembad Krommerijn heropend. In de winter is het overdekt, maar in de zomer schijnen het dak en de wanden te kunnen verdwijnen en is het openlucht. Suze heeft daar nu zwemles. Er zijn daar vier grote verkleedruimtes en niet heel veel kleine hokjes meer. Misschien hebben ze zich door de Denen laten inspireren!
    Alleen een duikplanktrampoline is er niet. Ik wist niet eens dat dat bestond.

    Waar ik heel benieuwd naar ben is of je na deze vakantie kan overstappen naar de mediaklas. Ik denk dat dat voor jou (nog) leuker zal zijn dan je huidige klas.

    Liefs, Bas

  • 18 Februari 2013 - 20:46

    Saskia:

    Hoi Sofie,

    Terwijl jouw schoolweek net weer begint, is het bij ons vakantie. Het werd tijd, want we waren allemaal erg moe! Het klinkt alsof je er wel 'n goede week van hebt gemaakt. En eigenlijk ben ik wel blij dat je níet mee bent gegaan naar Praag! Praag is natuurlijk prachtig, maar dit klonk toch meer als het volgende Deense 'alkoholparadies'. Ik herinner me wel van vakanties in Frankrijk (en destijds ook in Tsjechië) dat je er veel Scandinaviërs tegenkomt, die vooral genieten van de goedkopere drank...

    Wat leuk dat je bent gaan zwemmen. Als Suze en Julie horen van die trampoline willen ze meteen naar Denemarken! Je uitstapje naar Frederiksborg was ook interessant. Bijzondere traditie, met die schilden. De foto's zien er mooi uit!

    En ook nog gezellig afgesproken met andere AFS'ers! Gaan de broers van Markus trouwens ook nog op uitwisseling (of zijn ze al geweest)?

    Fijne schoolweek!
    xxx Saskia.






  • 20 Februari 2013 - 15:04

    Julie:

    Ik typ wat Julie zegt:

    Lieve Sofie,

    ik wil kijpen (skypen). Ik wil in jouw kamer ('mag' zegt ie). Lieve taart. Grapje. Dat is een grapje, van lieve taart. Taart opgegeten.
    Lieve Sofie ik mis jou in Denemarken. En nog meer. Mijn lieveheersbeestje is opgevolgen.
    Drinken, Arlaatje, op.
    Lieve van de tekening van het paardje. Aangezet op het knopjes. Was een kleurplaat.

    Dikke kus van Julie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Glostrup

Sofie

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 47263

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2012 - 03 Juli 2013

Udveksling af året

Landen bezocht: