ÆØÅ - Reisverslag uit Glostrup, Denemarken van Sofie Eijk - WaarBenJij.nu ÆØÅ - Reisverslag uit Glostrup, Denemarken van Sofie Eijk - WaarBenJij.nu

ÆØÅ

Blijf op de hoogte en volg Sofie

11 Februari 2013 | Denemarken, Glostrup

Lieve Allemaal,

Dit was een beetje een rare schoolweek, we hadden namelijk alleen maandag school, en de rest van de week een project, waar we thuis aan moesten werken. Het was een onderzoeksverslag voor sport/biologie/wiskunde. Omdat het wat te moeilijk was voor mij in 't Deens, kreeg ik een andere wiskunde opdracht, die volgensmij een stuk makkelijker was dan het hele verslag maken!

Op maandagmiddag ging ik naar Krystal, we kletsten de hele middag, toen ging ik naar Deens les, en daarna kwam ik weer terug en bakte we appelcakejes, en alhoewel het afwegen wat slordig ging, en we niet altijd de goede ingrediënten gebruiken smaakten ze heel erg lekker!

De Deense les was deze week in een nieuwe klas, en op andere dagen. Op maandag had ik wel dezelfde lerares, ze was die week toevallig daar als inval geloof ik. Woensdag had ik de normale docent, en ik vond al dat hij mijn naam wat raar zei. Iedereen zegt hier namelijk Sofieje (of Sofië, net als bij Australië). Daarna zei hij ook nog dat je de u in het Nederlands inderdaad uitspreekt als een uu, maar in het Deens als de oe, toen ik dat verkeerd deed. Huh? Hoe weet hij dat nou? Even later kletste ik wat met hem en kwam ik erachter dat hij uitwisselingsstudent was geweest in Nederland!

Ik heb deze week ook hele nieuwe stukken van Kopenhagen leren kennen, ik ben namelijk drie keer geweest. Op dinsdag met Andreas en Clara, zij zijn Deens en waren vorig jaar met AFS in Amerika en in Brazilië. We gingen naar Nørrebro, een deel van Kopenhagen dat vaag ergens weg had van de Amsterdamssestraatweg, een smalle stoep en aardig wat auto's, en toch ook veel winkels. Volgens Andreas was het de aller vetste plek in heel Kopenhagen, en hij wil er heel graag wonen als hij op kamers gaat (dat is helaas wel erg duur). Op een geven moment gingen we ergens kebab eten, ik nam falafel, en het smaakte heel lekker! Daarna kletsten we nog wat verder, en gingen we weer huiswaarts.

Toen ik met Silvia langs een rivier liep, vroeg een man of we een foto van hem en zijn collega wilde maken. Silvia vroeg waar ze vandaan kwamen, en de man vertelde dat hij uit Amsterdam kwam! Ik vond het wel leuk om een Nederlander te ontmoeten.
Met Alma ben ik op zondag naar een parkje geweest, en naar een museum van het biermerk Carlsberg. Daar werd de geschiedenis van bier uitgelegd, en was er een internationale bierflesjes verzameling. Helaas hadden ze geen Nederlandse biermerken! Verder hebben we nog gezellig gekletst, foto's gemaakt en koffie gedronken.

Ik heb deze week ook ontdekt hoe ik å, æ en ø gewoon met mijn laptop kan typen, en het niet de hele tijd hoef te kopiëren! Daar ben ik heel blij mee, want het was eerst zo'n gedoe!
Leuk liedje (gemaakt door Noren) over de å, æ en ø.
http://www.youtube.com/watch?v=f488uJAQgmw

Liefs, Sofie.

  • 12 Februari 2013 - 18:14

    Daan:

    Heei Sofieje!

    Vet leuk dat je Kopenhagen steeds beter gaat leren kennen!! Was er bij het bier museum ook een bierbrouwerij? (Mijn vader heeft al heel vaak gezegd dat het heel intressant is om een keertje in een brouwerij te kijken, met al die grote vaten enzo :P ).

    Het lijkt me echt zoo raar om ineens een Nederlander tegen het lijf te lopen hea! Ik vond het op vakantie al raar als ik een Nederlander hoorde praten. Maar het lijkt me we erg fijn om dan gewoon Nederlands te kunnen terug praten.

    En die cakejes zien er écht lekker uit! Ik krijg meteen zin om ze allemaal in 1 keer op te eten :D.

    Knuffel Daan

  • 12 Februari 2013 - 23:00

    Saskia:

    Hej Sofie (ik moet bij jou naam automatisch al -je er achter denken...)

    Kopenhagen is echt 'n leuke stad, he? Ná je AFS'-jaar moet je ons maar eens een 'insiderstour' geven!
    Het is ook gezellig dat je met wat mensen op stap bent geweest Maar wat bijzonder: een leraar die in Nederland op uitwisseling was. Ik zou graag horen hoe hij in het Nederlands klinkt! Vond het trouwenbs erg leuk om jouw Deens te horen praten op skype. Toen je begon, fluiserde Suze: 'welke taal doet ze?' Die hoorde dus meteen dat je geen Nederlands sprak.

    Veel plezier deze vakantieweek!

    xxx Saskia.

  • 17 Februari 2013 - 15:26

    Royjsne:

    Dag Sofie,

    Roy en ik hebben onze vakantiewerk naar Kopenhsgen vastgelegd. Ik zou graag ook van die lekkere cakejes van jou willen proeven... Je blijft voorlopig toch nog wel even daar?
    Succes nog, liefs van Jane (en Roy)

  • 25 Maart 2013 - 13:43

    Marlies:

    Ha Sofie. We hadden een paar blogs gemist. Daardoor lazen en beluisterden we nu pas je blogs van februari! We hebben alsnog lekker zitten lachen om dat mooie clipje over AA, EU, OH ! Groetjes uit Groningen. Marlies.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Glostrup

Sofie

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 47252

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2012 - 03 Juli 2013

Udveksling af året

Landen bezocht: