Norge! - Reisverslag uit Beitostøl, Noorwegen van Sofie Eijk - WaarBenJij.nu Norge! - Reisverslag uit Beitostøl, Noorwegen van Sofie Eijk - WaarBenJij.nu

Norge!

Blijf op de hoogte en volg Sofie

20 Januari 2013 | Noorwegen, Beitostøl

Lieve Allemaal,

Op zondag rond zeven uur 's ochtends stapte ik de bus uit, en stond ik voor het eerst op Noorse grond. Het was erg koud, met mijn spijkerbroek in -16 graden. Veel mensen hadden een enorme koffer mee, vergelijkbaar met mijn koffer die ik meenam voor een jaar Denemarken. De bagageaanhanger achter de touringbus uitladen duurde dan ook best een tijdje, maar toen we klaar waren kregen we de sleutel van onze hut! Daar konden we opwarmen, ons ontbijtje eten, bedden verdelen en onze tas uitpakken.

Het was écht een typisch Scandinavisch gezellig huisje, eenvoudig maar alles wat je nodig had was er. We hadden drie slaapkamers, met stapelbedden waar onderin twee mensen pasten, en boven één. Verder was er een woonkeuken, eethoek, badkamer en verwarmde garderobe, waar je je schoenen kon opwarmen en je sjaal kon laten drogen!

We deden 2,5 dag langrend (langlaufen) en ook 2,5 dag alpintski (gewoon skiën). We begonnen met langrand, in Noorwegen waren we in een mooi heuvelachtig gebied, waar ze speciale sporen in de sneeuw hadden gemaakt, waar de ski’s precies inpaste zodat je niet de berm in kon glijden. Ook oefenden we door een paar spelletjes, zoals tikkertje te spelen. Na 2 of 3 uur hadden we 1,5 uur pauze en daarna maakten we nog een tocht. Het was een studiereis voor sport en biologie, en mijn hut was die middag aan de beurt om gegevens te verzamelen voor een biologieonderzoek. We moesten een berg op lopen met ski’s, en een hartslagmeter en een soort zak waar je in moest blazen, zo werd er uitgezocht hoe groot het percentage zuurstof was dat je uit de lucht haalde. Toen we klaar waren gingen we voor het eerst naar een Noorse supermarkt. En alles was er erg duur! Een pak yoghurt koste al makkelijk 4 euro. Ik snapte best veel van de Noorse taal, heel veel woorden zijn bijna hetzelfde als het Deens, alleen de spelling is wat makkelijker! Ze schrijven bijvoorbeeld: Sjokolade, sentrum en resepsjon. De uitspraak is wel heel anders dan het Deens, het klonk wat meer als het Nederlands. Hij de reclames hoorde ik een paar woorden die ze hetzelfde zeiden als in het Nederlands! In het Deens klinkt eigenlijk alleen het woord 'præcis' alsof het uit het Nederlands zou kunnen komen, het betekend precies'.
Die avond aten we gezellig met zijn zevenen in het huisje en speelden we spelletjes. Ik heb de hele week nauwelijks Engels gepraat, en daar was ik stiekem wel best trots op!

De tweede dag gingen we verder met langrenden, we gingen eerst een heel stuk bergje op - bergje af lopen, en uiteindelijk kwamen we in een soort dal waar we gingen oefenen met rijden van de heuvels. Met de ski's die we hadden was het lastig om te sturen en te remmen, en mijn val vrees kreeg me weer te pakken, ik vond het allemaal een beetje eng, en ik viel een paar keer. Het was ook érg koud! Bijna iedereen had bevroren wimpers. Later in de week werdt het ook nog -30 overdag!
Na de lunch liepen we eerst op onze schoenen een hoge berg op, omdat hij te stijl was om het ski's te doen. Het was werkelijk een prachtig uitzicht! In de verte kon je de skipiste voor alpineski zien, en toen we bijna ter hoogte van de skilift waren bonden we onze ski's onder. Ik hoopte dat we wat verder naar beneden zouden gaan, omdat we al zo hoog waren geklommen, maar helaas. We gingen nog meer bergopwaarts en toen we eindelijk naar beneden gingen reden we op een smal en stijl pad met was het heel stijl en gingen we heel hard, daarom besloot ik na een tijdje met wat andere verder naar beneden te lopen.

De volgende ochtend was ik heel moe, en had ik veel spierpijn, dus besloot ik 's ochtends uit te rusten en 's middags gingen we beginnen met het echte skiën! Dat was een stuk leuker en makkelijker dan het langlaufen. Mijn val vrees overwinnen duurde echter nog eventjes. De volgende dag kwam de biologieleraar om met mij langzaam van de hoge berg af te gaan, dat deden we een paar keer tot ik het niet zo eng meer vond. De volgende dag ging hij weer geduldig met me mee naar beneden, tot ik op het eind helemaal in m'n eentje van de berg af zoefde :). Ik zou best nog een keer willen skiën, maar langlaufen is echt níks voor mij!

De verhouding tussen leraren en leerlingen in Denemarken is heel anders, ik denk dat het vooral komt omdat alle leerlingen gemotiveerd zijn, niemand verplicht ze om naar school te gaan als ze folkeskole (6 t/m 15 jaar) hebben afgerond. Daardoor hoeven de docenten minder de baas te spelen, en is het allemaal veel vriendelijker, leuker en krijg je veel meer voor elkaar. We verzamelden ook 's avonds een paar keer met de hele klas in het appartement van de docenten om samen een film te kijken, en we kregen zelfgebakken taart van de docenten.

Op vrijdagochtend kwamen we vroeg weer aan in Denemarken, de andere klas die ook mee was had vrijdag namelijk gewoon weer school, en moesten dus om 8.00 in de klas zitten! Ik was gelukkig vrij, en ging met de uitwisselingsstudenten uit Vejle naar Malmö. Zij woonde deze week in Kopenhagen, en komende week ga ik naar Vejle, een stad in het midden van Jutland!

Op zaterdag ben ik met ze naar Kopenhagen geweest, we hebben geshopt in de enorme januari uitverkoop en zijn uit eten geweest in een heel lekker restaurantje dat 'Atlas' heette, op alle tafelbladen zat een kaart, en ze hadden zelfs een speciale vegetarische menukaart!
De volgende dag zag ik ze weer, op het internationale buffet. Iedereen nam wat eten mee uit zijn eigen land, ik had poffertjes met poedersuiker. Ze vonden het allemaal héél raar dat je dit in Nederlands als avondeten kunt eten, en iedereen vond dat er ijs en aardbeien bij moesten, en dan was het een perfect toetje! Haha.

Volgende week woon ik dus in Vejle, spannend!

Liefs, Sofie.

  • 21 Januari 2013 - 15:26

    Julie:

    Lieve Sofie,

    In de sneeuw kan je wel vallen!
    Wat heet die mama? (het blonde meisje waar je mee op de foto staat)
    Mijn mama heet mama Sasja. Ook van Sofie!

    Ik mis jou!
    Kus van Julie

  • 21 Januari 2013 - 15:33

    Saskia:

    Hoi Sofie,

    leuk om van je te horen hoe het skitripje was. Ik ben trots op je. Zelf heb ik óók last van valangst, maar zelfs in het vlakke Hollandse landschap vind ik het al eng om de straat op te gaan/ fietsen in de sneeuw ;-)

    Heel bijzonder dat je nu ook in Noorwegen bent geweest. De foto's zien er prachtig uit.
    Ik herken wel wat je beschrijft van die Scandinavishe huisjes: simpel, maar comfortabel. Precies goed, eigenlijk! En wat grappig dat Noors iets makkelijker is. Ik dacht altijd dat het andersom was. Noors leek mij moeilijker.

    Wat fijn dat je een restaurant hebt gevonden met een vegetarische kaart. De gaat zeker op ons lijstje, voor als we weer ens naar Kopenhagen gaan!

    Ik hoop dat je wisselweek in Velje leuk wordt. Ik las op internet dat dat vooral beroemd is, omdat Stimorol daar gemaakt wordt!

    xxxx Saskia

  • 23 Januari 2013 - 21:25

    Floor:

    Lieve Soof,
    Wat zien die huisjes er gezellig uit!
    Ga je nu één weekje naar Vejle?

    xx

  • 23 Januari 2013 - 23:35

    Bas:

    Ha Sofie,

    Wat een leuk verhaal weer.
    En wat een eind rijden eigenlijk! Ik zag dat het vanuit Kopenhagen naar Beitostolen in Noorwegen ongeveer net zo ver is als van Nederland naar Oostenrijk. Ik dacht dat het maar een klein stukje rijden zou zijn vanuit DK.
    Het ziet er inderdaad wel mooi uit daar. Ik ben benieuwd of Jutland ook zo mooi is in de winter. Klopt het dat je daar de mensen weer ontmoet die eerder bij jou in Kopenhagen waren? Dat vind ik dan wel leuker geregeld dan bij AFS Nederland waar je volgens mij zelf maar een gezin voor de tussenweek moet zoeken.

    Liefs, Bas


  • 24 Januari 2013 - 09:37

    Bart:

    Ha,ha, goed teken dat je spierpijn had Sofie. Goed bezig geweest, maar inderdaad langlaufen is zwaarder dan skiën (daarom ging Marik vroeger liever alpineskiën dan langlaufen in Zwitserland). Maar jij bent in Noorwegen geweest, weer een ervaring rijker, geweldig! Nu naar Vejle. Benieuwd hoe je het daar vindt. Een zeer apart havenstadje waar de buitenwijken boven het centrum uitsteken. On-Deens, zegt men, doordat het dus in een soort kloof ligt. In een prachtige omgeving met veel golfbanen (voor ons leuk, voor jou minder interessant). Hier gaat het dit weekend flink dooien, in Vejle blijft het voorlopig nog rond het vriespunt, stuk warmer dan je in Noorwegen meemaakte. Heel veel plezier weer!
    Lieve groet, mede namens Reinolda en Marik.
    Bart

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Beitostøl

Sofie

Actief sinds 12 April 2011
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 47253

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2012 - 03 Juli 2013

Udveksling af året

Landen bezocht: